Persondata som valgkampmiddel
Hvordan kan digitalisering påvirke politiske valg? I løpet av alle valgkamper driver forskjellige aktører politisk mobilisering for å bevege folk i retning av et eller annet politisk parti. Problemet er at sosiale medier gjør at mye av denne påvirkningen skjer ved bruk av persondata og uten at vi legger merke til det. I aktivitetskortet Datamakt & digitalisering utforsker elevene hvordan valgpåvirkning gjennom mikromålretting av informasjon og spredning av usanne nyheter utfordrer demokratiet.
Under har vi valgt ut to av de tre temaene som inngår i aktivitetskortet, og vi trekker fram et utvalg oppgaver klassen kan arbeide med fremover.
Det er ikke meningen at dere skal gjøre alle oppgavene. Vi anbefaler å velge ut oppgaver med hensyn til tiden dere har til rådighet. Kombiner gjerne oppgaver fra ett eller flere fokus.
Læringsmål:
Å utforske digitale trusler mot demokratiet, samt å vurdere ulike handlingsalternativer mot disse.
Kompetansemål:
Vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår
Utforske korleis teknologi har vore og framleis er ein endringsfaktor, og drøfte innverknaden teknologien har hatt og har på enkeltmenneske, samfunn og natur
Reflektere over kva for aktørar som har makt i samfunnet i dag, og korleis desse grunngir standpunkta sine
Utforske ulike plattformer for digital samhandling og reflektere over korleis digital deltaking og samhandling påverkar forma på og innhaldet i samfunnsdebatten
Tema: Informasjonssamfunnet
I temaet Informasjonssamfunnet finner du fire artikler:
Medienes rolle i demokratiet
Kildetillit mot konspirasjonsteorier
Dataangrep som trussel mot demokratiet
Digital valgpåvirkning
Oppgavene nedenfor behandler artiklene og belyser temaet gjennom aktivitetskortets tre fokus.
Aktiver-oppgaver
Formål: å aktivere elevenes forkunnskaper og vekke nysgjerrigheten.
oppgave 1.1 #kongressen #aksjon
oppgave 1.2 #manipulering
Utforsk-oppgaver
Formål: krever at elevene går mer i dybden og utforsker ulike metoder for å finne løsning på oppgaven.
Fokus 1: Politikk og mediemangfold
oppgave 1.7 #kongressen #påvirkningskanal #konspirasjonsteori #kildetillit
oppgave 1.8 #dataangrep #datasikkerhet #valgpåvirkning
Fokus 2: Sosiale relasjoner
#kildetillit #mikromålretting #algoritme
#kildetillit #digitalmedborger #kampanje
Fokus 3: Globalisering
oppgave 3.6 #dataangrep #digitaltgrenseforsvar
oppgave 3.7 #valgpåvirkning #brexit
Tema: Digitale spor
I temaet Digitale spor finner du to artikler:
Personvern under press
Algoritmer avgjør
Oppgavene nedenfor behandler artiklene gjennom aktivitetskortets tre fokus.
Aktiver-oppgaver
Formål: å aktivere elevenes forkunnskaper og vekke nysgjerrigheten.
oppgave 3.2 #kildetillit #falskenyheter #deepfake
Utforsk-oppgaver
Formål: krever at elevene går mer i dybden og utforsker ulike metoder for å finne løsning på oppgaven.
Fokus 1: Politikk og mediemangfold
oppgave 1.13 #datamakt #dataeierskap
Fokus 2: Sosiale relasjoner
oppgave 2.11 #denfremmedekvinnen #datamakt #undersøkelse
Fokus 3: Globalisering
oppgave 3.15 #gnss #mobilspion #digitalmyndiggjøring
oppgave 3.18 #piratpartiet #skolevalget #gdpr