Aktører og samfunnsendring

Hva er det som driver aktører til å kjempe for samfunnsendring? Og hvilke grenser setter samfunnet for handlefriheten til aktører? I aktivitetskortet Individ & tilhørighet kan elevene utforske hvordan ulike idealer påvirker handlingene våre. De får også utforske og reflektere over aktørers handlingsrom i lys av begreper som normer, roller og sosial status. 

Under har vi valgt ut tre av de seks temaene som inngår i aktivitetskortet, og vi trekker fram et utvalg oppgaver klassen kan arbeide med fremover. 

Det er ikke meningen at dere skal gjøre alle oppgavene. Vi anbefaler å velge ut oppgaver med hensyn til tiden dere har til rådighet. Kombiner gjerne oppgaver fra ett eller flere fokus. 

Læringsmål:

  • Å utforske hvordan idealer påvirker aktørers handlinger, og reflektere over aktørers handlingsrom i større fellesskap.

Kompetansemål:

  • Reflektere over kva for aktørar som har makt i samfunnet i dag, og korleis desse grunngir standpunkta sine 

  • Beskrive sentrale lover, reglar og normer og drøfte kva konsekvensar brot på desse kan ha for den enkelte og for samfunnet på kort og lang sikt 

  • Reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet, og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst 

  • Reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar 

Tema: Normer og normbrudd 

I temaet Normer og normbrudd finner du tre artikler: 

  1. Ungdom som normsendere 

  2. Normbrudd blant unge 

  3. Opprørsritualer 

Oppgavene nedenfor behandler artiklene og belyser temaet gjennom aktivitetskortets tre fokus. 

Aktiver-oppgaver

Formål: å aktivere elevenes forkunnskaper og vekke nysgjerrigheten.

 

oppgave 2.1  

#normer #rollespill

 

Utforsk-oppgaver

Formål: krever at elevene går mer i dybden og utforsker ulike metoder for å finne løsning på oppgaven.

Fokus 1 

oppgave 1.7  #normer #normbrudd 

oppgave 1.8  #formellenormer #uformellenormer #dilemma  

Fokus 2 

 oppgave 2.12  #bildedeling #normbrudd 

Fokus 3 

oppgave 3.9  

#røyking #sanksjoner #endring 

Tema: Sosial identitet 

I temaet Sosial identitet finner du tre artikler og én film: 

  1. Film: Digital identitet 

  2. Identitet 

  3. Roller 

  4. Fra ungdom til voksen 

Oppgavene nedenfor behandler artiklene og belyser temaet gjennom aktivitetskortets tre fokus. 

Aktiver-oppgaver

Formål: å aktivere elevenes forkunnskaper og vekke nysgjerrigheten.

 

oppgave 3.2  

#roller #identitet 

 

Utforsk-oppgaver

Formål: krever at elevene går mer i dybden og utforsker ulike metoder for å finne løsning på oppgaven.

Fokus 1: 

oppgave 1.6  #sosialstatus 

Fokus 2:

oppgave 2.13  #rollekonflikter 

oppgave 2.15   #rollekonflikter 

Fokus 3: 

 oppgave 3.15  #sosialstatus #rettigheter #samfunnsengasjement 

Tema: Aktører i samfunnet 

I temaet Aktører i samfunnet finner du tre artikler: 

  1. Idealsamfunn 

  2. Aktører 

  3. Å bryte med forventningene 

Oppgavene nedenfor behandler artiklene og belyser temaet gjennom aktivitetskortets tre fokus. 

Aktiver-oppgaver

Formål: å aktivere elevenes forkunnskaper og vekke nysgjerrigheten.

 

oppgave 1.3  #idealsamfunn #dystopi 

oppgave 3.3  #aktører #frihet #ansvar 

 

Utforsk-oppgaver

Formål: krever at elevene går mer i dybden og utforsker ulike metoder for å finne løsning på oppgaven.

Fokus 1 

oppgave 1.9  #utopi 

oppgave 1.16  #dystopi 

Fokus 2:

oppgave 2.12  #parks #mandela #forventninger #normbrudd #idealer 

Fokus 3: 

oppgave 3.4  #idealer #klasseregler 

oppgave 3.5  #aktører