Utforsk fremveksten av norsk fascisme og antisemittisme
Hvilke konsekvenser fikk de ideologiske motsetningene på 1900-tallet? I det nye aktivitetskortet Idealsamfunn & polarisering kan elevene utforske kriger, konflikter, sosiale endringer og opprør i kjølvannet av de ideologiske motsetningene. Temaene i aktivitetskortet tar utgangspunkt i norsk historie, men inkluderer også verdenshistorie.
Du finner fire temaer i aktivitetskortet:
Norge fram mot 1940
Norge 1940-1945: Andre verdenskrig
Den kalde krigen
Ulike samfunnsmodeller
Det er mange måter å arbeide med aktivitetskortet på. Her har vi valgt å løfte fram et undervisningsopplegg hvor elevene kan utforske fascistiske og antisemittiske strømninger i Norge på 1900-tallet og konsekvensene av disse. Tankene og ideene som disse representerer, er i fremvekst også i dag. La elevene utforske opprinnelsen til disse ideologiene, og bli bevisstgjort hva som skaper oppslutning om slike holdninger.
Under trekker vi fram to temaer fra aktivitetskortet som berører fascisme og antisemittisme, og vi legger fram et utvalg oppgaver klassen kan arbeide med fremover.
Det er ikke meningen at dere skal gjøre alle oppgavene. Vi anbefaler å velge ut oppgaver med hensyn til tiden dere har til rådighet. Kombiner gjerne oppgaver fra ett eller flere fokus.
Læringsmål:
Å utforske årsaker til, og konsekvenser av, fascisme og antisemittisme.
Å reflektere over hvordan en kan forebygge ekstreme holdninger.
Kompetansemål:
Gjere greie for årsaker til og konsekvensar av sentrale historiske og notidige konfliktar og reflektere over om endringar av nokre føresetnader kunne ha hindra konfliktane
Gjere greie for årsaker til og konsekvensar av terrorhandlingar og folkemord, som holocaust, og reflektere over korleis ekstreme haldningar og ekstreme handlingar kan førebyggjast
Gjere greie for fornorsking av samane og dei nasjonale minoritetane og uretten dei har vore utsette for, og reflektere over kva konsekvensar det har hatt og har på individ- og samfunnsnivå
Reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald
Reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst
Bruke samfunnsfaglege metodar og digitale ressursar i eigne undersøkingar, presentere funn ved bruk av digitale verktøy og drøfte kor gyldige og relevante funna er
Tema: Norge fram mot 1940
I temaet Norge fram mot 1940 finner du fem artikler:
Økonomiske kriser og arbeidskonflikter
Trange sosiale rammer
Barn som politisk maktmiddel
Polarisering i norsk politikk
Norsk fascisme og antisemittisme
Konfliktene fra 1800-tallet fortsetter inn i 1900-tallet, og blir ytterligere forsterket av økonomiske nedgangstider i Europa. Forskjellene øker, og kampen om makten tiltar på både venstre- og høyresiden. La elevene utforske hvordan Adolf Hitlers seier i Tyskland i 1933 forsterker fremveksten av nazismen. Mens noen politiske grupper ønsker å innskrenke demokratiske rettigheter, kjemper urfolksgrupper, minoritetsgrupper og andre sårbare grupper for likestilling og likeverdig behandling i Norge.
Oppgavene nedenfor behandler artiklene og belyser særlig gjennom aktivitetskortets tre fokus.
Aktiver-oppgaver
Formål: å aktivere elevenes forkunnskaper og vekke nysgjerrigheten.
Utforsk-oppgaver
Formål: krever at elevene går mer i dybden og utforsker ulike metoder for å finne løsning på oppgaven.
Fokus 1: Ulike samfunnsidealer
oppgave 1.5 #partidannelse
oppgave 1.6 #høyreekstremisme #kommunevalg
oppgave 1.7 #skeive #samer #jøder #tatere #utsattegrupper
Fokus 2: Nye forventninger
oppgave 2.6 #rettighetskamp #skeive #samer #jøder #utsattegrupper
Fokus 3: Ulikhet og utenforskap
oppgave 3.9 #antisemittisme #mellomkrigsårene #andreverdenskrig
Tema: Norge 1940 - 1945: Andre verdenskrig
I temaet Norge 1940-1945: Andre verdenskrig finner du fem artikler:
Hitler-Tyskland okkuperer Norge
Historiebruk og motstandskamp
Holocaust i Norge
Støttespillere og ofre
Landssvikoppgjøret og høyreekstremismen
Hitler-Tysklands okkupasjon av Norge viderefører de fascistiske og antisemittiske strømningene i landet. La elevene utforske konsekvensene av dette.
Etter krigen kommer landssvikoppgjøret. I dag er det imidlertid flere som spør om dette var et oppgjør med høyreekstremismen eller bare med landssvikerne. Dette fordi høyreekstremismen ikke forsvinner etter oppgjøret. Og dermed får en ikke tatt et oppgjør med Norges mørke historie.
Oppgavene nedenfor behandler artiklene og belyser temaet gjennom aktivitetskortets tre fokus.
Aktiver-oppgaver
Formål: å aktivere elevenes forkunnskaper og vekke nysgjerrigheten.
Utforsk-oppgaver
Formål: krever at elevene går mer i dybden og utforsker ulike metoder for å finne løsning på oppgaven.
Fokus 1: Ulike samfunnsidealer
oppgave 1.8 #idealsamfunn #NS #dystopi #fascisme
oppgave 1.11 #konsentrasjonsleir #idealsamfunn #skeive #romer
Fokus 2: Nye forventninger
oppgave 2.8 #landssvikoppgjøret #straffeforfølgelse
oppgave 2.9 #høyreekstremisme #oppgjør #terror
oppgave 2.10 #skolen #høyreekstremisme #forebygging #intervju
Fokus 3: Ulikhet og utenforskap
oppgave 3.11 #hvitebusser #antisemittisme #statsborgerskap
oppgave 3.12 #holocaust #historiebruk #lokalhistorie