Utforsk fremveksten av norsk fascisme og antisemittisme

Hvilke konsekvenser fikk de ideologiske motsetningene på 1900-tallet? I det nye aktivitetskortet Idealsamfunn & polarisering kan elevene utforske kriger, konflikter, sosiale endringer og opprør i kjølvannet av de ideologiske motsetningene. Temaene i aktivitetskortet tar utgangspunkt i norsk historie, men inkluderer også verdenshistorie.

Du finner fire temaer i aktivitetskortet: 

  1. Norge fram mot 1940 

  2. Norge 1940-1945: Andre verdenskrig 

  3. Den kalde krigen 

  4. Ulike samfunnsmodeller 

Det er mange måter å arbeide med aktivitetskortet på. Her har vi valgt å løfte fram et undervisningsopplegg hvor elevene kan utforske fascistiske og antisemittiske strømninger i Norge på 1900-tallet og konsekvensene av disse. Tankene og ideene som disse representerer, er i fremvekst også i dag. La elevene utforske opprinnelsen til disse ideologiene, og bli bevisstgjort hva som skaper oppslutning om slike holdninger. 

Under trekker vi fram to temaer fra aktivitetskortet som berører fascisme og antisemittisme, og vi legger fram et utvalg oppgaver klassen kan arbeide med fremover. 

Det er ikke meningen at dere skal gjøre alle oppgavene. Vi anbefaler å velge ut oppgaver med hensyn til tiden dere har til rådighet. Kombiner gjerne oppgaver fra ett eller flere fokus. 

Læringsmål:

  • Å utforske årsaker til, og konsekvenser av, fascisme og antisemittisme.

  • Å reflektere over hvordan en kan forebygge ekstreme holdninger.

Kompetansemål:

  • Gjere greie for årsaker til og konsekvensar av sentrale historiske og notidige konfliktar og reflektere over om endringar av nokre føresetnader kunne ha hindra konfliktane

  • Gjere greie for årsaker til og konsekvensar av terrorhandlingar og folkemord, som holocaust, og reflektere over korleis ekstreme haldningar og ekstreme handlingar kan førebyggjast

  • Gjere greie for fornorsking av samane og dei nasjonale minoritetane og uretten dei har vore utsette for, og reflektere over kva konsekvensar det har hatt og har på individ- og samfunnsnivå

  • Reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald

  • Reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst

  • Bruke samfunnsfaglege metodar og digitale ressursar i eigne undersøkingar, presentere funn ved bruk av digitale verktøy og drøfte kor gyldige og relevante funna er

Tema: Norge fram mot 1940 

I temaet Norge fram mot 1940 finner du fem artikler: 

  1. Økonomiske kriser og arbeidskonflikter 

  2. Trange sosiale rammer 

  3. Barn som politisk maktmiddel 

  4. Polarisering i norsk politikk 

  5. Norsk fascisme og antisemittisme 

Konfliktene fra 1800-tallet fortsetter inn i 1900-tallet, og blir ytterligere forsterket av økonomiske nedgangstider i Europa. Forskjellene øker, og kampen om makten tiltar på både venstre- og høyresiden. La elevene utforske hvordan Adolf Hitlers seier i Tyskland i 1933 forsterker fremveksten av nazismen. Mens noen politiske grupper ønsker å innskrenke demokratiske rettigheter, kjemper urfolksgrupper, minoritetsgrupper og andre sårbare grupper for likestilling og likeverdig behandling i Norge. 

Oppgavene nedenfor behandler artiklene og belyser særlig gjennom aktivitetskortets tre fokus.

Aktiver-oppgaver

Formål: å aktivere elevenes forkunnskaper og vekke nysgjerrigheten.

 

oppgave 3.1  #minoriteter #historiebevissthet 

oppgave 3.2  #skeive #normer 

 

Utforsk-oppgaver

Formål: krever at elevene går mer i dybden og utforsker ulike metoder for å finne løsning på oppgaven.

Fokus 1: Ulike samfunnsidealer 

oppgave 1.5   #partidannelse 

oppgave 1.6   #høyreekstremisme #kommunevalg 

oppgave 1.7   #skeive #samer #jøder #tatere #utsattegrupper 

Fokus 2: Nye forventninger 

oppgave 2.6  #rettighetskamp #skeive #samer #jøder #utsattegrupper 

Fokus 3: Ulikhet og utenforskap 

oppgave 3.9   #antisemittisme #mellomkrigsårene #andreverdenskrig 

Tema: Norge 1940 - 1945: Andre verdenskrig 

I temaet Norge 1940-1945: Andre verdenskrig finner du fem artikler: 

  1. Hitler-Tyskland okkuperer Norge 

  2. Historiebruk og motstandskamp

  3. Holocaust i Norge 

  4. Støttespillere og ofre 

  5. Landssvikoppgjøret og høyreekstremismen 

Hitler-Tysklands okkupasjon av Norge viderefører de fascistiske og antisemittiske strømningene i landet. La elevene utforske konsekvensene av dette.  

Etter krigen kommer landssvikoppgjøret. I dag er det imidlertid flere som spør om dette var et oppgjør med høyreekstremismen eller bare med landssvikerne. Dette fordi høyreekstremismen ikke forsvinner etter oppgjøret. Og dermed får en ikke tatt et oppgjør med Norges mørke historie. 

Oppgavene nedenfor behandler artiklene og belyser temaet gjennom aktivitetskortets tre fokus. 

Aktiver-oppgaver

Formål: å aktivere elevenes forkunnskaper og vekke nysgjerrigheten.

 

oppgave 1.1   #nazisme 

oppgave 1.3  #terror #høyreekstremisme 

 

Utforsk-oppgaver

Formål: krever at elevene går mer i dybden og utforsker ulike metoder for å finne løsning på oppgaven.

Fokus 1: Ulike samfunnsidealer 

oppgave 1.8   #idealsamfunn #NS #dystopi #fascisme 

oppgave 1.11   #konsentrasjonsleir #idealsamfunn #skeive #romer 

Fokus 2: Nye forventninger 

oppgave 2.8  #landssvikoppgjøret #straffeforfølgelse 

oppgave 2.9   #høyreekstremisme #oppgjør #terror 

oppgave 2.10   #skolen #høyreekstremisme #forebygging #intervju  

Fokus 3: Ulikhet og utenforskap 

oppgave 3.11   #hvitebusser #antisemittisme #statsborgerskap 

oppgave 3.12   #holocaust #historiebruk #lokalhistorie