Utforsk konsekvenser av historiebruk om andre verdenskrig

Hvordan er historien om andre verdenskrig blitt brukt i Norge? Hvem ble inkludert i historien, og hvem ble holdt utenfor? I aktivitetskortet Idealsamfunn & polarisering  drøfter elevene begrepet «historiebruk». Målet er å sette kritisk søkelys på fortiden og reflektere over hva som kan skje når vi utelater sentrale hendelser og personer fra historiefortellingen. 

Elevene blir kjent med årsakene til at Norge ble okkupert. De får utforske hvordan okkupasjonen påvirker samfunnet. Noen blir støttespillere for det nye regimet mens andre blir motivert til motstandskamp. Samtidig tilpasser flertallet av befolkningen seg de nye forholdene.  

Under har vi valgt ut ett av de fire temaene som inngår i aktivitetskortet, og vi trekker fram et utvalg oppgaver klassen kan arbeide med fremover. 

Det er ikke meningen at dere skal gjøre alle oppgavene. Vi anbefaler å velge ut oppgaver med hensyn til tiden dere har til rådighet. Kombiner gjerne oppgaver fra ett eller flere fokus. 

Læringsmål:

  • Å utforske begrepet historiebruk, og reflektere over hvilke konsekvenser ulike fremstillinger av fortiden har.

  • Å reflektere over hvordan historiebruk påvirker holdninger og handlinger.

Kompetansemål:

  • Å drøfte korleis framstillingar av fortida, hendingar og grupper har påverka og påverkar haldningane og handlingane til folk

  • Reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst

  • Gjere for årsaker til og konsekvensar av sentrale historiske og notidige konfliktar og reflektere over om endringar av nokre føresetnader kunne ha hindra konfliktane

  • Gjere greie for årsaker til og konsekvensar av terrorhandlingar og folkemord, som holocaust, og reflektere over korleis ekstreme haldningar og ekstreme handlingar kan førebyggjast

  • Gjere greie for fornorsking av samane og dei najsonale minoritetane og uretten dei har vore utsette for, og reflektere over kva konsekvensar det har hatt og har på individ- og samfunnsnivå

Tema: Norge 1940-1945: Andre verdenskrig 

I temaet Norge 1940-1945: Andre verdenskrig finner du fem artikler: 

  1. Hitler-Tyskland okkuperer Norge 

  2. Historiebruk og motstandskamp

  3. Holocaust i Norge 

  4. Støttespillere og ofre 

  5. Landssvikoppgjøret og høyreekstremismen 

Oppgavene nedenfor behandler artiklene og belyser temaet gjennom aktivitetskortets tre fokus. 

Aktiver-oppgaver

Formål: å aktivere elevenes forkunnskaper og vekke nysgjerrigheten.

 

oppgave 1.1   #nazisme 

oppgave 2.3  #aktør #idealsamfunn 

 

Utforsk-oppgaver

Formål: krever at elevene går mer i dybden og utforsker ulike metoder for å finne løsning på oppgaven.

Fokus 1: Ulike samfunnsidealer 

oppgave 1.9   #okkupasjon #motstandskamp 

oppgave 1.10   #fangeleir 

Fokus 2: Nye forventninger 

oppgave 2.7   #idealsamfunn #nazisme 

oppgave 2.8   #landssvikoppgjøret #straffeforfølgelse 

oppgave 2.9   #høyreekstremisme #oppgjør #terror 

Fokus 3: Ulikhet og utenforskap 

oppgave 3.10   #historiebruk #utenforskap 

oppgave 3.12   #holocaust #historiebruk #lokalhistorie 

oppgave 3.13   #stigmatisering #krigsbarn