Utforsk konsekvenser av historiebruk om andre verdenskrig
Hvordan er historien om andre verdenskrig blitt brukt i Norge? Hvem ble inkludert i historien, og hvem ble holdt utenfor? I aktivitetskortet Idealsamfunn & polarisering drøfter elevene begrepet «historiebruk». Målet er å sette kritisk søkelys på fortiden og reflektere over hva som kan skje når vi utelater sentrale hendelser og personer fra historiefortellingen.
Elevene blir kjent med årsakene til at Norge ble okkupert. De får utforske hvordan okkupasjonen påvirker samfunnet. Noen blir støttespillere for det nye regimet mens andre blir motivert til motstandskamp. Samtidig tilpasser flertallet av befolkningen seg de nye forholdene.
Under har vi valgt ut ett av de fire temaene som inngår i aktivitetskortet, og vi trekker fram et utvalg oppgaver klassen kan arbeide med fremover.
Det er ikke meningen at dere skal gjøre alle oppgavene. Vi anbefaler å velge ut oppgaver med hensyn til tiden dere har til rådighet. Kombiner gjerne oppgaver fra ett eller flere fokus.
Læringsmål:
Å utforske begrepet historiebruk, og reflektere over hvilke konsekvenser ulike fremstillinger av fortiden har.
Å reflektere over hvordan historiebruk påvirker holdninger og handlinger.
Kompetansemål:
Å drøfte korleis framstillingar av fortida, hendingar og grupper har påverka og påverkar haldningane og handlingane til folk
Reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst
Gjere for årsaker til og konsekvensar av sentrale historiske og notidige konfliktar og reflektere over om endringar av nokre føresetnader kunne ha hindra konfliktane
Gjere greie for årsaker til og konsekvensar av terrorhandlingar og folkemord, som holocaust, og reflektere over korleis ekstreme haldningar og ekstreme handlingar kan førebyggjast
Gjere greie for fornorsking av samane og dei najsonale minoritetane og uretten dei har vore utsette for, og reflektere over kva konsekvensar det har hatt og har på individ- og samfunnsnivå
Tema: Norge 1940-1945: Andre verdenskrig
I temaet Norge 1940-1945: Andre verdenskrig finner du fem artikler:
Hitler-Tyskland okkuperer Norge
Historiebruk og motstandskamp
Holocaust i Norge
Støttespillere og ofre
Landssvikoppgjøret og høyreekstremismen
Oppgavene nedenfor behandler artiklene og belyser temaet gjennom aktivitetskortets tre fokus.
Aktiver-oppgaver
Formål: å aktivere elevenes forkunnskaper og vekke nysgjerrigheten.
Utforsk-oppgaver
Formål: krever at elevene går mer i dybden og utforsker ulike metoder for å finne løsning på oppgaven.
Fokus 2: Nye forventninger
oppgave 2.7 #idealsamfunn #nazisme
oppgave 2.8 #landssvikoppgjøret #straffeforfølgelse
oppgave 2.9 #høyreekstremisme #oppgjør #terror
Fokus 3: Ulikhet og utenforskap
oppgave 3.10 #historiebruk #utenforskap
oppgave 3.12 #holocaust #historiebruk #lokalhistorie
oppgave 3.13 #stigmatisering #krigsbarn