Fremveksten av panafrikanismen
Hvilke tanker og ideer var det som motiverte afrikanere til å drive væpnet motstandskamp mot de europeiske kolonimaktene? Var det utelukkende de brutale forholdene de ble tvunget til å leve under, eller fantes det også et ideologisk grunnlag for motstanden? Og hvilke konsekvenser fikk den etiopiske seieren over de italienske kolonistene for motstandskampen i Afrika?
I aktivitetskortet Industrialisering & krig utforsker elevene hvordan panafrikanismen vokser fram som en reaksjon på den europeiske okkupasjonen og koloniseringen av Afrika. Elevene utforsker også hvordan afrikansk motstandsbevegelse og arbeiderbevegelsen i Europa har mye til felles. Dette fellesskapet legger grunnlaget for frigjøringen av Afrika senere på 1900-tallet.
Under har vi valgt ut ett av de fem temaene som inngår i aktivitetskortet, og vi trekker fram et utvalg oppgaver klassen kan arbeide med fremover.
Læringsmål
Å utforske og reflektere over folks mulighet til å påvirke og endre samfunnsforhold.
Å reflektere over hvordan ideologi skaper fellesskap.
Kompetansemål
Reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst
Gjere greie for årsaker til og konsekvensar av terrorhandlingar og folkemord, som holocaust, og reflektere over korleis ekstreme haldningar og ekstreme handlingar kan førebyggjast
Gjere greie for årsaker til og konsekvensar av sentrale historiske og notidige konfliktar og reflektere over om endringar av nokre føresetnader kunne ha hindra konfliktane
Tema: Panafrikanisme og kolonialisme
I temaet Panafrikanisme og kolonialisme finner du fem artikler:
Afrikanske handelsriker
Europeisk jakt på land og råvarer
Berlin-konferansen og panafrikansk konferanse
Konsentrasjonsleirer og folkemord
Afrika blir trukket inn i verdenskrigen
Oppgavene nedenfor behandler artiklene og belyser temaet gjennom aktivitetskortets tre fokus. I tillegg møter elevene artiklene Kommunismen, antikolonialismen og Karl Marx og Fra forbilde til diktatur.
Aktiver-oppgave
Formål: å aktivere elevenes forkunnskaper og vekke nysgjerrigheten.
oppgave 2.1 #ulikhet #kolonialisme
Utforsk-oppgaver
Formål: krever at elevene går mer i dybden og utforsker ulike metoder for å finne løsning på oppgaven.
Det er ikke meningen at dere skal gjøre alle oppgavene. Vi anbefaler å velge ut oppgaver med hensyn til hva som er aktuelt, elevenes interesser og tiden dere har til rådighet.
Kombiner gjerne oppgaver fra ett eller flere fokus.
Fokus 1: Kunst og kultur
oppgave 1.9 #stereotyper #kulturimperialisme
Fokus 2: Menneskeskapte forskjeller
oppgave 2.7 #sosialimperialisme #kolonipolitikk
oppgave 2.8 #motstandskamp #produksjonskvoter
oppgave 2.9 #referat #panafrikanisme #berlin-konferansen #tverrfaglig-NOR
Fokus 3: Krig og undertrykkelse
oppgave 3.6 #ghanariket #historiebevissthet #grensetrekking
oppgave 3.7 #panafrikanisme #etiopia
oppgave 3.9 #førsteverdenskrig #afrika
oppgave 3.16 #komintern #panafrikanisme #arbeiderbevegelse