Fremveksten av panafrikanismen

Hvilke tanker og ideer var det som motiverte afrikanere til å drive væpnet motstandskamp mot de europeiske kolonimaktene? Var det utelukkende de brutale forholdene de ble tvunget til å leve under, eller fantes det også et ideologisk grunnlag for motstanden? Og hvilke konsekvenser fikk den etiopiske seieren over de italienske kolonistene for motstandskampen i Afrika? 

I aktivitetskortet Industrialisering & krig utforsker elevene hvordan panafrikanismen vokser fram som en reaksjon på den europeiske okkupasjonen og koloniseringen av Afrika. Elevene utforsker også hvordan afrikansk motstandsbevegelse og arbeiderbevegelsen i Europa har mye til felles. Dette fellesskapet legger grunnlaget for frigjøringen av Afrika senere på 1900-tallet. 

Under har vi valgt ut ett av de fem temaene som inngår i aktivitetskortet, og vi trekker fram et utvalg oppgaver klassen kan arbeide med fremover. 

Læringsmål 

  • Å utforske og reflektere over folks mulighet til å påvirke og endre samfunnsforhold. 

  • Å reflektere over hvordan ideologi skaper fellesskap. 

Kompetansemål 

  • Reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst 

  • Gjere greie for årsaker til og konsekvensar av terrorhandlingar og folkemord, som holocaust, og reflektere over korleis ekstreme haldningar og ekstreme handlingar kan førebyggjast 

  • Gjere greie for årsaker til og konsekvensar av sentrale historiske og notidige konfliktar og reflektere over om endringar av nokre føresetnader kunne ha hindra konfliktane 

Tema: Panafrikanisme og kolonialisme 

I temaet Panafrikanisme og kolonialisme finner du fem artikler: 

  1. Afrikanske handelsriker 

  2. Europeisk jakt på land og råvarer 

  3. Berlin-konferansen og panafrikansk konferanse 

  4. Konsentrasjonsleirer og folkemord 

  5. Afrika blir trukket inn i verdenskrigen 

Oppgavene nedenfor behandler artiklene og belyser temaet gjennom aktivitetskortets tre fokus. I tillegg møter elevene artiklene Kommunismen, antikolonialismen og Karl Marx og Fra forbilde til diktatur

Aktiver-oppgave

Formål: å aktivere elevenes forkunnskaper og vekke nysgjerrigheten.

 

oppgave 2.1  #ulikhet #kolonialisme 

 

Utforsk-oppgaver

Formål: krever at elevene går mer i dybden og utforsker ulike metoder for å finne løsning på oppgaven.
Det er ikke meningen at dere skal gjøre alle oppgavene. Vi anbefaler å velge ut oppgaver med hensyn til hva som er aktuelt, elevenes interesser og tiden dere har til rådighet.
Kombiner gjerne oppgaver fra ett eller flere fokus.

Fokus 1: Kunst og kultur 

oppgave 1.9  #stereotyper #kulturimperialisme 

Fokus 2: Menneskeskapte forskjeller 

oppgave 2.7  #sosialimperialisme #kolonipolitikk 

oppgave 2.8  #motstandskamp #produksjonskvoter 

oppgave 2.9  #referat #panafrikanisme #berlin-konferansen #tverrfaglig-NOR 

Fokus 3: Krig og undertrykkelse 

oppgave 3.6  #ghanariket #historiebevissthet #grensetrekking 

oppgave 3.7  #panafrikanisme #etiopia 

oppgave 3.9  #førsteverdenskrig #afrika 

oppgave 3.16  #komintern #panafrikanisme #arbeiderbevegelse