Fra aksjon til revolusjon

Er det viktig at hele folket får ta del i styringen av samfunnet? I aktivitetskortet Konflikt & makt utforsker elevene hva som skjer når misnøyen i et samfunn mobiliserer til aksjoner som opprør, og videre til revolusjon. Her er revolusjonen i Frankrike og revolusjonen i Haiti eksempler på dette. Elevene vurderer også årsaker til at det ikke ble revolusjon i Norge i 1814. 

Inviter dem også til å reflektere over demokrati som en prosess i stadig utvikling. Selv om det er demokrati i Norge i dag, er det ikke gitt at alle er fornøyd. Elevene undersøker hvordan det står til med klassens holdninger til demokratiet, samt unges muligheter til å delta i demokratiet gjennom valgkanalen. 

Under har vi valgt ut to av de syv temaene i aktivitetskortet, og vi trekker fram et utvalg oppgaver klassen kan arbeide med fremover. 

Det er ikke meningen at dere skal gjøre alle oppgavene. Vi anbefaler å velge ut oppgaver med hensyn til hva som er aktuelt og tiden dere har til rådighet. Kombiner gjerne oppgaver fra ett eller flere fokus. 

Læringsmål:

  • Å utforske årsaker til revolusjon. 

    Å utforske folks muligheter til å påvirke og endre samfunnsforhold. 

Kompetansemål:

  • Bruke samfunnsfaglege metodar og digitale ressursar i eigne undersøkingar, presentere funn ved bruk av digitale verktøy og drøfte kor gyldige og relevante funna er 

  • Reflektere over kva for aktørar som har makt i samfunnet i dag, og korleis desse grunngir standpunkta sine 

  • Reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst 

  • Gjere greie for årsaker til og konsekvensar av sentrale historiske og notidige konfliktar og reflektere over om endringar av nokre føresetnader kunne ha hindra konfliktane 

  • Beskrive trekk ved det politiske systemet og velferdssamfunnet i Noreg i dag og reflektere over sentrale utfordringar 

Tema: Revolusjoner i Frankrike og i Haiti 

I temaet Revolusjoner i Frankrike og i Haiti finner du seks artikler: 

  1. Angrep på Bastillen 

  2. Kvinnemarsjen til Versailles 

  3. Kongen og dronningen blir henrettet 

  4. Blodig mellomspill 

  5. Napoleon 

  6. Revolusjonen i Haiti 

Oppgavene nedenfor behandler artiklene gjennom de tre fokusene i aktivitetskortet. 

Aktiver-oppgaver

Formål: å aktivere elevenes forkunnskaper og vekke nysgjerrigheten.

 

oppgave 2.1  #folkestyre 

 

Utforsk-oppgaver

Formål: krever at elevene går mer i dybden og utforsker ulike metoder for å finne løsning på oppgaven.

Fokus 1: Radikale omveltninger 

oppgave 1.13  #veggavis #journalister #revolusjon #frankrike 

oppgave 1.14  #haiti #revolusjon 

Fokus 2: Demokratisyn i endring 

oppgave 2.7  #kvinnekamp 

oppgave 2.11  #haiti #louisiana #opprør 

Fokus 3: Makt og formidling 

oppgave 3.13  #aksjon #revolusjon #makt 

oppgave 3.14  #louisiana #minnesmerker #historieformidling 

Tema: Demokrati og engasjement 

I temaet Demokrati og engasjement finner du to artikler og én film: 

  1. Menneskerettigheter og minoriteter 

  2. Grunner til å delta 

  3. Film: Ungdom og demokrati 

Oppgavene under behandler artikkel 1. 

Aktiver-oppgaver

Formål: å aktivere elevenes forkunnskaper og vekke nysgjerrigheten.

 

oppgave 3.1  #makt 

oppgave 3.2  #maktfordelig 

 

Utforsk-oppgaver

Formål: krever at elevene går mer i dybden og utforsker ulike metoder for å finne løsning på oppgaven.

Fokus 1: Radikale omveltninger 

oppgave 1.15  #skolevalgundersøkelsen #undersøkelse 

Fokus 2: Demokratisyn i endring 

oppgave 2.12 #stemmerettsregler #sammenlikning 

oppgave 2.13* #valgdeltakelse #søylediagram 

oppgave 2.14** #valgdeltakelse #aldersgrupper 

oppgave 2.15*** #presentasjon 

oppgave 2.16  #demokratiforståelse 

oppgave 2.17  #stemmerettsalder 

*, ** og ***: Fordel gjerne oppgavene 2.13 og 2.14 gruppevis. Oppgave 2.15 er en presentasjon av de to foregående.

Fokus 3: Makt og formidling 

oppgave 3.12  #minoritet #majoritet #maktbalanse