Fra aksjon til revolusjon
Er det viktig at hele folket får ta del i styringen av samfunnet? I aktivitetskortet Konflikt & makt utforsker elevene hva som skjer når misnøyen i et samfunn mobiliserer til aksjoner som opprør, og videre til revolusjon. Her er revolusjonen i Frankrike og revolusjonen i Haiti eksempler på dette. Elevene vurderer også årsaker til at det ikke ble revolusjon i Norge i 1814.
Inviter dem også til å reflektere over demokrati som en prosess i stadig utvikling. Selv om det er demokrati i Norge i dag, er det ikke gitt at alle er fornøyd. Elevene undersøker hvordan det står til med klassens holdninger til demokratiet, samt unges muligheter til å delta i demokratiet gjennom valgkanalen.
Under har vi valgt ut to av de syv temaene i aktivitetskortet, og vi trekker fram et utvalg oppgaver klassen kan arbeide med fremover.
Det er ikke meningen at dere skal gjøre alle oppgavene. Vi anbefaler å velge ut oppgaver med hensyn til hva som er aktuelt og tiden dere har til rådighet. Kombiner gjerne oppgaver fra ett eller flere fokus.
Læringsmål:
Å utforske årsaker til revolusjon.
Å utforske folks muligheter til å påvirke og endre samfunnsforhold.
Kompetansemål:
Bruke samfunnsfaglege metodar og digitale ressursar i eigne undersøkingar, presentere funn ved bruk av digitale verktøy og drøfte kor gyldige og relevante funna er
Reflektere over kva for aktørar som har makt i samfunnet i dag, og korleis desse grunngir standpunkta sine
Reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst
Gjere greie for årsaker til og konsekvensar av sentrale historiske og notidige konfliktar og reflektere over om endringar av nokre føresetnader kunne ha hindra konfliktane
Beskrive trekk ved det politiske systemet og velferdssamfunnet i Noreg i dag og reflektere over sentrale utfordringar
Tema: Revolusjoner i Frankrike og i Haiti
I temaet Revolusjoner i Frankrike og i Haiti finner du seks artikler:
Angrep på Bastillen
Kvinnemarsjen til Versailles
Kongen og dronningen blir henrettet
Blodig mellomspill
Napoleon
Revolusjonen i Haiti
Oppgavene nedenfor behandler artiklene gjennom de tre fokusene i aktivitetskortet.
Aktiver-oppgaver
Formål: å aktivere elevenes forkunnskaper og vekke nysgjerrigheten.
oppgave 2.1 #folkestyre
Utforsk-oppgaver
Formål: krever at elevene går mer i dybden og utforsker ulike metoder for å finne løsning på oppgaven.
Fokus 1: Radikale omveltninger
oppgave 1.13 #veggavis #journalister #revolusjon #frankrike
oppgave 1.14 #haiti #revolusjon
Fokus 3: Makt og formidling
oppgave 3.13 #aksjon #revolusjon #makt
oppgave 3.14 #louisiana #minnesmerker #historieformidling
Tema: Demokrati og engasjement
I temaet Demokrati og engasjement finner du to artikler og én film:
Menneskerettigheter og minoriteter
Grunner til å delta
Film: Ungdom og demokrati
Oppgavene under behandler artikkel 1.
Aktiver-oppgaver
Formål: å aktivere elevenes forkunnskaper og vekke nysgjerrigheten.
Utforsk-oppgaver
Formål: krever at elevene går mer i dybden og utforsker ulike metoder for å finne løsning på oppgaven.
Fokus 1: Radikale omveltninger
oppgave 1.15 #skolevalgundersøkelsen #undersøkelse
Fokus 2: Demokratisyn i endring
oppgave 2.12 #stemmerettsregler #sammenlikning
oppgave 2.13* #valgdeltakelse #søylediagram
oppgave 2.14** #valgdeltakelse #aldersgrupper
oppgave 2.15*** #presentasjon
oppgave 2.16 #demokratiforståelse
oppgave 2.17 #stemmerettsalder
*, ** og ***: Fordel gjerne oppgavene 2.13 og 2.14 gruppevis. Oppgave 2.15 er en presentasjon av de to foregående.
Fokus 3: Makt og formidling
oppgave 3.12 #minoritet #majoritet #maktbalanse