Utforsk antropocen og ulike natursyn
Noen forskere kaller vår tid for antropocen, den menneskepåvirkede tidsalderen. Mennesket har endret kloden gjennom bruk av naturen og industrialisering. Dette har fått store konsekvenser for miljøet og klimaet. I aktivitetskortet Kloden & menneskene får elevene utforske begrepet antropocen. De får reflektere over hvordan økosentriske og antroposentriske natursyn ligger til grunn for, men også påvirker menneskelig aktivitet.
Under har vi valgt ut to av de tre temaene som inngår i aktivitetskortet, og vi trekker fram et utvalg oppgaver klassen kan arbeide med fremover.
Det er ikke meningen at dere skal gjøre alle oppgavene. Vi anbefaler å velge ut oppgaver med hensyn til tiden dere har til rådighet. Kombiner gjerne oppgaver fra ett eller flere fokus. Fordypningsoppgaven er et spennende tillegg eller alternativ som sammenfatter aktivitetskortet.
Læringsmål:
Å utforske begrepet antropocen og hvordan ulike natursyn påvirker menneskelig aktivitet.
Kompetansemål:
Bruke samfunnsfaglege metodar og digitale ressursar i eigne undersøkingar, presentere funn ved bruk av digitale verktøy og drøfte kor gyldige og relevante funna er
Samanlikne korleis politiske, geografiske og historiske forhold påverkar levekår, busetjingsmønster og demografi forskjellige delar av verda i dag
Tema: Menneskets tidsalder
I temaet Menneskets tidsalder finner du seks artikler:
Klima og bosetning
Antropocen
Polområdene – et klimaarkiv
De sårbare polområdene
Artsrikdom og biologisk press i tropene
Press på knappe ressurser
Oppgavene nedenfor behandler artiklene og belyser temaet gjennom aktivitetskortets andre og tredje fokus.
Aktiver-oppgaver
Formål: å aktivere elevenes forkunnskaper og vekke nysgjerrigheten.
oppgave 2.2 #antropocen
Utforsk-oppgaver
Formål: krever at elevene går mer i dybden og utforsker ulike metoder for å finne løsning på oppgaven.
Tips
Oppgavene 2.11, 2.12 og 2.13 kan eventuelt holdes tilbake dersom dere gjør disse i forbindelse med et av de andre undervisningsoppleggene, eller dersom dere ønsker å konsentrere dere om oppgaver som går mer direkte på antropocen i både dette og neste tema.
Fokus 2: En ny tidsalder
oppgave 2.4 #antropocen #globaloppvarming
oppgave 2.9 #klimaendringer #økosystemer
oppgave 2.11 #knappressurs #jordbruk
oppgave 2.12 #avskoging #amazonas #taiga
oppgave 2.13 #polområdene #menneskeligaktivitet
Fokus 3: Natursyn
oppgave 3.8 #polområdene #vern
oppgave 3.9 #fotavtrykkskalkulator
oppgave 3.10 #knappressurs #changjiang
Tema: Bærekraft og miljø
I temaet Bærekraft og miljø finner du fire artikler:
Naturlig ubalanse
Syn på naturen
Aralsjøen – økologisk katastrofe
Kamp for rent miljø
Oppgavene nedenfor behandler artiklene og belyser temaet gjennom aktivitetskortets tre fokus.
Aktiver-oppgaver
Formål: å aktivere elevenes forkunnskaper og vekke nysgjerrigheten.
Utforsk-oppgaver
Formål: krever at elevene går mer i dybden og utforsker ulike metoder for å finne løsning på oppgaven.
Fokus 1: Vår verden
oppgave 1.8 #økosystem
Fokus 2: Menneskets tidsalder
oppgave 2.10 #aralsjøen
Fokus 3: Natursyn
oppgave 3.4 #menneskeligaktivitet
oppgave 3.5 #antroposentrisme #økosentrisme
oppgave 3.6 #ulvedebatt #antroposentrisme #økosentrisme
oppgave 3.7 #aralsjøen #repparfjorden
Fordypningsoppgave
Antropocen og bærekraft
Legg gjerne opp til å arbeide med fordypningsoppgaven til aktivitetskortet. Se den gjerne i sammenheng med de andre undervisningsoppleggene. Du finner oppgaven på landingssiden til Kloden & menneskene. Veiledning til fordypningsoppgaven finner du i lærerveiledningen.