Utforsk antropocen og ulike natursyn

Noen forskere kaller vår tid for antropocen, den menneskepåvirkede tidsalderen. Mennesket har endret kloden gjennom bruk av naturen og industrialisering. Dette har fått store konsekvenser for miljøet og klimaet. I aktivitetskortet Kloden & menneskene får elevene utforske begrepet antropocen. De får reflektere over hvordan økosentriske og antroposentriske natursyn ligger til grunn for, men også påvirker menneskelig aktivitet. 

Under har vi valgt ut to av de tre temaene som inngår i aktivitetskortet, og vi trekker fram et utvalg oppgaver klassen kan arbeide med fremover. 

Det er ikke meningen at dere skal gjøre alle oppgavene. Vi anbefaler å velge ut oppgaver med hensyn til tiden dere har til rådighet. Kombiner gjerne oppgaver fra ett eller flere fokus. Fordypningsoppgaven er et spennende tillegg eller alternativ som sammenfatter aktivitetskortet. 

Læringsmål:

  • Å utforske begrepet antropocen og hvordan ulike natursyn påvirker menneskelig aktivitet.

Kompetansemål:

  • Bruke samfunnsfaglege metodar og digitale ressursar i eigne undersøkingar, presentere funn ved bruk av digitale verktøy og drøfte kor gyldige og relevante funna er

  • Samanlikne korleis politiske, geografiske og historiske forhold påverkar levekår, busetjingsmønster og demografi forskjellige delar av verda i dag

Tema: Menneskets tidsalder 

I temaet Menneskets tidsalder finner du seks artikler: 

  1. Klima og bosetning 

  2. Antropocen 

  3. Polområdene – et klimaarkiv 

  4. De sårbare polområdene 

  5. Artsrikdom og biologisk press i tropene 

  6. Press på knappe ressurser 

Oppgavene nedenfor behandler artiklene og belyser temaet gjennom aktivitetskortets andre og tredje fokus. 

Aktiver-oppgaver

Formål: å aktivere elevenes forkunnskaper og vekke nysgjerrigheten.

 

oppgave 2.2  #antropocen 

 

Utforsk-oppgaver

Formål: krever at elevene går mer i dybden og utforsker ulike metoder for å finne løsning på oppgaven.

Tips

Oppgavene 2.11, 2.12 og 2.13 kan eventuelt holdes tilbake dersom dere gjør disse i forbindelse med et av de andre undervisningsoppleggene, eller dersom dere ønsker å konsentrere dere om oppgaver som går mer direkte på antropocen i både dette og neste tema. 

Fokus 2: En ny tidsalder 

oppgave 2.4  #antropocen #globaloppvarming 

oppgave 2.9 #klimaendringer #økosystemer 

oppgave 2.11 #knappressurs #jordbruk 

oppgave 2.12 #avskoging #amazonas #taiga 

oppgave 2.13 #polområdene #menneskeligaktivitet 

Fokus 3: Natursyn 

oppgave 3.8 #polområdene #vern 

oppgave 3.9 #fotavtrykkskalkulator 

oppgave 3.10 #knappressurs #changjiang 

Tema: Bærekraft og miljø  

I temaet Bærekraft og miljø finner du fire artikler: 

  1. Naturlig ubalanse 

  2. Syn på naturen 

  3. Aralsjøen – økologisk katastrofe 

  4. Kamp for rent miljø 

Oppgavene nedenfor behandler artiklene og belyser temaet gjennom aktivitetskortets tre fokus. 

Aktiver-oppgaver

Formål: å aktivere elevenes forkunnskaper og vekke nysgjerrigheten.

 

oppgave 3.1 #antropocen 

oppgave 3.2 #koronapandemi #forurensning 

 

Utforsk-oppgaver

Formål: krever at elevene går mer i dybden og utforsker ulike metoder for å finne løsning på oppgaven.

Fokus 1: Vår verden 

oppgave 1.8 #økosystem 

Fokus 2: Menneskets tidsalder 

oppgave 2.10 #aralsjøen 

Fokus 3: Natursyn 

oppgave 3.4 #menneskeligaktivitet 

oppgave 3.5 #antroposentrisme #økosentrisme 

oppgave 3.6 #ulvedebatt #antroposentrisme #økosentrisme 

oppgave 3.7 #aralsjøen #repparfjorden 

Fordypningsoppgave

Antropocen og bærekraft 

Legg gjerne opp til å arbeide med fordypningsoppgaven til aktivitetskortet. Se den gjerne i sammenheng med de andre undervisningsoppleggene. Du finner oppgaven på landingssiden til Kloden & menneskene. Veiledning til fordypningsoppgaven finner du i lærerveiledningen.