Hva er de historiske røttene til arbeiderbevegelsen?

Hva har fotball med arbeiderklassen å gjøre? I aktivitetskortet Industrialisering & krig utforsker elevene hvordan fremveksten av industribyer i Europa og den massive tilflyttingen gjorde at mennesker kom i kontakt med hverandre på nye måter. Folk dannet flere spennende fellesskap basert på interesser. Kunst og kultur, idrett og politikk, samlet folk på små og store arrangementer. Inviter elevene til å utforske og reflektere over rollen disse nye fellesskapene spilte i en ny samfunnsøkonomi som utløste lokale og globale interessemotsetninger og klassekamp. 

Under har vi valgt ut ett av de fem temaene som inngår i aktivitetskortet, og vi trekker fram et utvalg oppgaver klassen kan arbeide med fremover. 

Læringsmål 

  • Å utforske arbeiderbevegelsens historiske røtter. 

  • Å utforske og reflektere over folks muligheter til å påvirke og endre samfunnsforhold. 

Kompetansemål 

  • Utforske korleis teknologi har vore og framleis er ein endringsfaktor, og drøfte innverknaden teknologien har hatt og har på enkeltmenneske, samfunn og natur 

  • Reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst 

  • Gjere greie for årsaker til og konsekvensar av sentrale historiske og notidige konfliktar og reflektere over om endringar av nokre føresetnader kunne ha hindra konfliktane 

  • Vurdere korleis arbeid, inntekt og forbruk kan påverke personleg økonomi, levestandard og livskvalitet 

Tema: Den industrielle revolusjonen 

I temaet Den industrielle revolusjonen finner du fem artikler: 

  1. Et brudd med fortiden 

  2. Teknologiske fremskritt

  3. Jernbanenett og kanaler åpner landet 

  4. Slum, sykdom og hardt arbeid 

  5. Kommunismen, antikolonialismen og Karl Marx 

Oppgavene nedenfor behandler artiklene og belyser temaet gjennom aktivitetskortets tre fokus. 

Aktiver-oppgave

Formål: å aktivere elevenes forkunnskaper og vekke nysgjerrigheten.

 

oppgave 2.3  #forbrukersamfunn 

 

Utforsk-oppgaver

Formål: krever at elevene går mer i dybden og utforsker ulike metoder for å finne løsning på oppgaven.
Det er ikke meningen at dere skal gjøre alle oppgavene. Vi anbefaler å velge ut oppgaver med hensyn til hva som er aktuelt, elevenes interesser og tiden dere har til rådighet.
Kombiner gjerne oppgaver fra ett eller flere fokus.

Fokus 1: Kunst og kultur 

oppgave 1.5  #dickens #litteratur #påvirkningskanal 

oppgave 1.6   #byer #identitet #fellesskap 

oppgave 1.7  #historiebevissthet #historiskempati #jernvalseverk 

Fokus 2: Menneskeskapte forskjeller 

oppgave 2.4  #arbeiderklasse #økonomiskvekst 

oppgave 2.5  #infrastruktur #mekanisering #fremmedgjøring 

oppgave 2.6  #samfunnsøkonomi #marx 

Fokus 3: Krig og undertrykkelse 

oppgave 3.4  #arbeidsforhold #utnyttelse #fattigdom 

oppgave 3.5  #kommunisme #antikolonialisme