Demokratiske ferdigheter i et uenighetsfellesskap

Hvordan kan vi diskutere kontroversielle temaer som ulv, abort eller olje når det ofte er rykende uenighet som råder? Uenighet og meningsbryting hører hjemme i demokratiske samfunn. I aktivitetskortet Demokratisyn & deltakelse får elevene trene på å gjøre seg opp en mening i møte med andres meninger. Det er et nødvendig grunnlag for å kunne diskutere spørsmål i samfunnet og for å kunne ta avgjørelser i et demokrati. Inviter elevene til å utforske hva det vil si å være en del av et større uenighetsfellesskap, med skolen som arena. 

Under har vi valgt ut ett av de syv temaene i aktivitetskortet, og vi trekker fram et utvalg oppgaver klassen kan arbeide med fremover. 

Det er ikke meningen at dere skal gjøre alle oppgavene. Vi anbefaler å velge ut oppgaver med hensyn til tiden dere har til rådighet. Kombiner gjerne oppgaver fra ett eller flere fokus. 

Læringsmål:

  • Å trene demokratiske ferdigheter og få erfaring med demokrati i praksis.

Kompetansemål:

  • Bruke samfunnsfaglege metodar og digitale ressursar i eigne undersøkingar, presentere funn ved bruk av digitale verktøy og drøfte kor gyldige og relevante funna er 

  • Reflektere over kva for aktørar som har makt i samfunnet i dag, og korleis desse grunngir standpunkta sine 

  • Beskrive trekk ved det politiske systemet og velferdssamfunnet i Noreg i dag og reflektere over sentrale utfordringar 

Tema: Demokrati som samhandling 

I temaet Demokrati som samhandling finner du tre artikler og én film: 

  1. Demokratiske ferdigheter 

  2. Kontroversielle temaer 

  3. Demokrati på skolen 

  4. Film: Ungdom og demokrati 

Oppgavene nedenfor behandler artiklene og belyser temaet gjennom de tre fokusene i aktivitetskortet Demokratisyn & deltakelse

Aktiver-oppgaver

Formål: å aktivere elevenes forkunnskaper og vekke nysgjerrigheten.

 

oppgave 1.2  #demokratiskeferdigheter #skoledemokrati 

 

Utforsk-oppgaver

Formål: krever at elevene går mer i dybden og utforsker ulike metoder for å finne løsning på oppgaven.

Fokus 1: Ungdom og deltakelse 

læreraktivitet 1.1* #tankekart #skoledemokrati 

oppgave 1.4  #menneskerettigheter #elevråd 

oppgave 1.5  #elevdemokrati #demokratiskeferdigheter 

oppgave 1.6  #budsjett #elevparti #appell 

*Gjør denne oppgaven først.

Fokus 2: Meningsbryting 

læreraktivitet 2.1  #uenighetsfellesskap 

oppgave 2.4  #demokratiskeferdigheter #uenighetsfellesskap 

oppgave 2.5  #kontroversielletemaer 

Fokus 3: Makt gjennom demokrati 

oppgave 3.5  #rektorvalg #elevmakt 

oppgave 3.6  #elevmakt #søylediagram 

oppgave 3.18  #skoledemokrati #plakat