Feministisk mobilisering

Kan gutter kle seg i kjole? Er det innafor at jenter røyker? Og er det plass til begge kjønn i skisporet? I aktivitetskortet Kamp & solidaritet utforsker elevene feminismens fremvekst i Norge, samt hvilke spor vi finner etter 1800-tallets kamper i dag. Inviter elevene til å bli kjent med modige kvinner og menns oppgjør med samfunnets trange sosiale rammer. 

Under har vi valgt ut ett av de seks temaene som inngår i aktivitetskortet, og vi trekker fram et utvalg oppgaver klassen kan arbeide med fremover. 

Kreativ oppgave: Reklame som propaganda 

Avslutt gjerne arbeidet med dette undervisningsopplegget med å gjøre oppgave 3.7. I denne oppgaven skal elevene lage en reklameplakat for reformdrakten som kom på 1800-tallet. Her får de reflektere over hvordan reklame er med på å påvirke holdningene våre, og hvordan reklame kan fremme normer i samfunnet.  

Oppgaven er tverrfaglig og kan arbeides med i forbindelse med norskfaget. 

Læringsmål 

  • Å utforske feminismens historiske røtter og hvordan feministiske idealer har påvirket og endret samfunnsforholdene. 

  • Å reflektere over hvilke holdninger fra 1800-tallet som fremdeles finnes i samfunnet. 

Kompetansemål

  • Drøfte korleis framstillingar av fortida, hendingar og grupper har påverka og påverkar haldningane og handlingane til folk 

  • Reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst 

  • Gjere greie for årsaker til og konsekvensar av sentrale historiske og notidige konfliktar og reflektere over om endringar av nokre føresetnader kunne ha hindra konfliktane 

Tema: Radikale og religiøse aktører 

I temaet Radikale og religiøse aktører finner du seks artikler og ett lyddrama: 

  1. Haugianerne 

  2. Thrane-bevegelsen 

  3. Fagbevegelsen 

  4. Kautokeino-opprøret 

  5. Lyddrama: 1800-tallets minoriteter og raseteorier 

  6. Kvinnebevegelsen 

  7. Skolen 

Oppgavene nedenfor behandler artikkelen Kvinnebevegelsen og Skolen

Aktiver-oppgaver

Formål: å aktivere elevenes forkunnskaper og vekke nysgjerrigheten.

 

oppgave 3.2  #holdningsendringer 

 

Utforsk-oppgaver

Formål: krever at elevene går mer i dybden og utforsker ulike metoder for å finne løsning på oppgaven.
Det er ikke meningen at dere skal gjøre alle oppgavene.
Vi anbefaler å velge ut oppgaver med hensyn til hva som er aktuelt, elevens interesser og tiden dere har til rådighet.
Kombiner gjerne oppgaver fra ett eller flere fokus.

Fokus 1: Samfunn i endring 

oppgave 1.9  #skolen #utdanningsvalg 

oppgave 1.13  #kvinnebevegelsen #fagbevegelsen 

oppgave 1.14  #skeive #straff 

Fokus 2: Engasjement og samhold 

oppgave 2.10  #høeg #hansteen #kjønnsidealer 

Fokus 3: Før og nå 

oppgave 3.6  #stemmerett #kvinneideal 

oppgave 3.8  #seksualmoral #holdninger 

oppgave 3.9  #skeive #film 

oppgave 3.10 #skolen #utdannelse 

oppgave 3.11  #yrkesvalg #kjønnsroller