Hatprat og konspirasjonsteorier som trusler mot demokratiet
Internett og nye digitale plattformer og apper gir flere aktører makt på en måte som aldri før har vært mulig. Aldri før har det vært enklere å si sin mening, diskutere med andre eller å slippe til flere ulike avsendere i et stadig større mediemangfold. Likevel fører også denne utviklingen med seg noen utfordringer for demokratiet.
I aktivitetskortene Demokratisyn & deltakelse, Partier & politikk og Datamakt & digitalisering kan elevene utforske hva det er som motiverer unge til å delta i demokrati gjennom offentlig debatt og gjennom partikanalen. De får også utforske trusler mot demokratiet, samt reflektere over hvordan digitaliseringen i samfunnet forsterker disse truslene. La dem vurdere handlingsalternativer mot hatprat og konspirasjonsteorier og utforske viktigheten av kildetillit som verktøy i en mangfoldig offentlig debatt.
Under har vi valgt ett tema fra hvert av de tre aktivitetskortene, og vi trekker fram noen oppgaver klassen kan arbeide med fremover.
Det er ikke meningen at dere skal gjøre alle oppgavene. Vi anbefaler å velge med hensyn til tiden dere har til rådighet. Kombiner gjerne oppgaver fra ett eller flere fokus.
Læringsmål:
Å utforske trusler mot demokratiet og å vurdere handlingsalternativer mot disse.
Kompetansemål:
Reflektere over hvilke aktører som har makt i samfunnet i dag, og hvordan disse grunngir standpunktene sine
Beskrive trekk ved det politiske systemet og velferdssamfunnet i Norge i dag og reflektere over sentrale utfordringer
Bruke samfunnsfaglige metoder og digitale ressurser i egne undersøkelser, presentere funn ved bruk av digitale verktøy og drøfte hvor gyldige og relevante funnene er
Tema: Demokrati som offentlig debatt
I temaet Demokrati som offentlig debatt finner du to artikler og én film:
Å dele egne meninger i offentligheten
Demokratiets stille stemmer
Film: Ungdom og demokrati
Oppgavene nedenfor behandler artiklene og belyser temaet gjennom de tre fokusene i aktivitetskortet Demokratisyn & deltakelse.
Aktiver-oppgaver
Formål: å aktivere elevenes forkunnskaper og vekke nysgjerrigheten.
oppgave 3.3 #demokratiskeferdigheter #skolenedleggelse
Utforsk-oppgaver
Formål: krever at elevene går mer i dybden og utforsker ulike metoder for å finne løsning på oppgaven.
Fokus 1: Ungdom og deltakelse
oppgave 1.14 #offentligdebatt #motivasjon
oppgave 1.15 #innlegg #tverrfaglig-NOR
Fokus 2: Meningsbryting
oppgave 2.7 #hatprat #hemmeliglapp
Fokus 3: Makt gjennom demokrati
oppgave 3.10 #påvirkningskanal #offentligdebatt
oppgave 3.14 #hatprat #trusler #ytringsfrihet
Tema: Politisk forståelse blant unge
I temaet Politisk forståelse blant unge finner du fire artikler:
Ungdommer og politisk interesse
Ungdommer og partikanalen
Ungdommer og valgkanalen
Demokratilæring gjennom skolevalg
Oppgavene nedenfor behandler artikkel 2 gjennom de tre fokusene i aktivitetskortet Partier & politikk.
Aktiver-oppgaver
Formål: å aktivere elevenes forkunnskaper og vekke nysgjerrigheten.
oppgave 3.3 #påvirkningskanal #sosialemedier
Utforsk-oppgaver
Formål: krever at elevene går mer i dybden og utforsker ulike metoder for å finne løsning på oppgaven.
Fokus 1: Partisystemet
oppgave 1.7 #appell #partimedlemskap
Fokus 3: Maktbalanse
oppgave 3.9 #hatprat #partimedlemskap #trusler
Tema: Informasjonssamfunnet
I temaet Informasjonssamfunnet finner du fire artikler:
Medienes rolle i demokratiet
Kildetillit mot konspirasjonsteorier
Dataangrep som trussel mot demokratiet
Digital valgpåvirkning
Oppgavene nedenfor behandler artikkel 1 og 2 gjennom de tre fokusene i aktivitetskortet
Aktiver-oppgaver
Formål: å aktivere elevenes forkunnskaper og vekke nysgjerrigheten.
oppgave 1.1 #påvirkningskanal #konspirasjonsteori #kongressen
oppgave 2.1 #ekkokamre
oppgave 2.2 #mediemangfold
Utforsk-oppgaver
Formål: krever at elevene går mer i dybden og utforsker ulike metoder for å finne løsning på oppgaven.
Fokus 1: Politikk og mediemangfold
oppgave 1.4 #pressefrihet #ytringsfrihet
oppgave 1.7 #kongressen #påvirkningskanal #konspirasjonsteori #kildetillit
Fokus 2: Sosiale relasjoner
oppgave 2.4 #nettroll #mediemangfold
oppgave 2.6 #kildetillit #digitalmedborger #kampanje
Fokus 3: Globalisering
oppgave 3.4 #konspirasjonsteorier #kildetillit
oppgave 3.5 #konspirasjon #snowden