Hatprat og konspirasjonsteorier som trusler mot demokratiet

Internett og nye digitale plattformer og apper gir flere aktører makt på en måte som aldri før har vært mulig. Aldri før har det vært enklere å si sin mening, diskutere med andre eller å slippe til flere ulike avsendere i et stadig større mediemangfold. Likevel fører også denne utviklingen med seg noen utfordringer for demokratiet.  

I aktivitetskortene Demokratisyn & deltakelsePartier & politikk og Datamakt & digitalisering kan elevene utforske hva det er som motiverer unge til å delta i demokrati gjennom offentlig debatt og gjennom partikanalen. De får også utforske trusler mot demokratiet, samt reflektere over hvordan digitaliseringen i samfunnet forsterker disse truslene. La dem vurdere handlingsalternativer mot hatprat og konspirasjonsteorier og utforske viktigheten av kildetillit som verktøy i en mangfoldig offentlig debatt. 

Under har vi valgt ett tema fra hvert av de tre aktivitetskortene, og vi trekker fram noen oppgaver klassen kan arbeide med fremover. 

Det er ikke meningen at dere skal gjøre alle oppgavene. Vi anbefaler å velge med hensyn til tiden dere har til rådighet. Kombiner gjerne oppgaver fra ett eller flere fokus. 

Læringsmål:

  • Å utforske trusler mot demokratiet og å vurdere handlingsalternativer mot disse.

Kompetansemål:

  • Reflektere over hvilke aktører som har makt i samfunnet i dag, og hvordan disse grunngir standpunktene sine

  • Beskrive trekk ved det politiske systemet og velferdssamfunnet i Norge i dag og reflektere over sentrale utfordringer

  • Bruke samfunnsfaglige metoder og digitale ressurser i egne undersøkelser, presentere funn ved bruk av digitale verktøy og drøfte hvor gyldige og relevante funnene er

Tema: Demokrati som offentlig debatt 

I temaet Demokrati som offentlig debatt finner du to artikler og én film: 

  1. Å dele egne meninger i offentligheten 

  2. Demokratiets stille stemmer 

  3. Film: Ungdom og demokrati 

Oppgavene nedenfor behandler artiklene og belyser temaet gjennom de tre fokusene i aktivitetskortet Demokratisyn & deltakelse

Aktiver-oppgaver

Formål: å aktivere elevenes forkunnskaper og vekke nysgjerrigheten.

 

oppgave 3.3  #demokratiskeferdigheter #skolenedleggelse 

 

Utforsk-oppgaver

Formål: krever at elevene går mer i dybden og utforsker ulike metoder for å finne løsning på oppgaven.

Fokus 1: Ungdom og deltakelse 

oppgave 1.14  #offentligdebatt #motivasjon 

oppgave 1.15  #innlegg #tverrfaglig-NOR 

Fokus 2: Meningsbryting 

oppgave 2.7  #hatprat #hemmeliglapp 

Fokus 3: Makt gjennom demokrati 

oppgave 3.10  #påvirkningskanal #offentligdebatt 

oppgave 3.14  #hatprat #trusler #ytringsfrihet 

Tema: Politisk forståelse blant unge 

I temaet Politisk forståelse blant unge finner du fire artikler: 

  1. Ungdommer og politisk interesse 

  2. Ungdommer og partikanalen 

  3. Ungdommer og valgkanalen 

  4. Demokratilæring gjennom skolevalg 

Oppgavene nedenfor behandler artikkel 2 gjennom de tre fokusene i aktivitetskortet Partier & politikk

Aktiver-oppgaver

Formål: å aktivere elevenes forkunnskaper og vekke nysgjerrigheten.

 

oppgave 3.3  #påvirkningskanal #sosialemedier 

 

Utforsk-oppgaver

Formål: krever at elevene går mer i dybden og utforsker ulike metoder for å finne løsning på oppgaven.

Fokus 1: Partisystemet 

oppgave 1.7  #appell #partimedlemskap 

Fokus 2: Politisk engasjement 

oppgave 2.5  #sosialemedier 

oppgave 2.7  #partimedlemskap #22juli 

Fokus 3: Maktbalanse 

oppgave 3.9  #hatprat #partimedlemskap #trusler 

Tema: Informasjonssamfunnet 

I temaet Informasjonssamfunnet finner du fire artikler: 

  1. Medienes rolle i demokratiet 

  2. Kildetillit mot konspirasjonsteorier 

  3. Dataangrep som trussel mot demokratiet 

  4. Digital valgpåvirkning 

Oppgavene nedenfor behandler artikkel 1 og 2 gjennom de tre fokusene i aktivitetskortet 

Aktiver-oppgaver

Formål: å aktivere elevenes forkunnskaper og vekke nysgjerrigheten.

oppgave 1.1  #påvirkningskanal #konspirasjonsteori #kongressen 

oppgave 2.1  #ekkokamre 

oppgave 2.2  #mediemangfold 

Utforsk-oppgaver

Formål: krever at elevene går mer i dybden og utforsker ulike metoder for å finne løsning på oppgaven.

Fokus 1: Politikk og mediemangfold 

oppgave 1.4  #pressefrihet #ytringsfrihet 

oppgave 1.7  #kongressen #påvirkningskanal #konspirasjonsteori #kildetillit 

Fokus 2: Sosiale relasjoner 

oppgave 2.4  #nettroll #mediemangfold 

oppgave 2.6  #kildetillit #digitalmedborger #kampanje 

Fokus 3: Globalisering 

oppgave 3.4  #konspirasjonsteorier #kildetillit 

oppgave 3.5  #konspirasjon #snowden