Perspektiver på mangfold

I aktivitetskortene Individ & tilhørighet og Kamp & solidaritet får elevene utforske muligheter og utfordringer ved kulturelt mangfold, med særlig vekt på norske myndigheters forhold til urfolk og nasjonale minoriteter på 1800-tallet. 

For det er en myte at Norge først i nyere tid har blitt et kulturelt mangfoldig samfunn. Ulike kulturer har levd sammen i århundrer, og forholdet dem imellom har endret seg i takt med tiden. Maktforholdene har imidlertid vært ujevne, og majoritetssamfunnet har påført minoritetssamfunnene dype arr. Dette har ført til mye smerte, men også kamp for likeverd og rettigheter. 

Lyddrama: 1800-tallets minoriteter og raseteorier 

Lytt gjerne til lyddramaet 1800-tallets minoriteter og raseteorier. Her får elevene en spennende innføring i årsakene til behandlingen av Norges minoriteter og urfolk på 1800-tallet. Det vises også tydelig hvordan denne behandlingen må ses som del av en vestlig utvikling på samme tid. 

Kompetansemål 

  • Drøfte korleis framstillingar av fortida, hendingar og grupper har påverka og påverkar haldningane og handlingane til folk 

  • Reflektere ovre korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet, og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst 

  • Reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald 

  • Reflektere over kva for aktørar som har makt i samfunnet i dag, og korleis desse grunngir standpunkta sine 

Tema: Mangfold 

I temaet Mangfold finner du ett lyddrama og tre artikler: 

  1. Lyddrama: 1800-tallets minoriteter og raseteorier 

  2. Fordommer 

  3. Overgrep mot minoriteter 

  4. Kamp for tilhørighet 

Felles for innholdet i temaet er et sosialantropologisk perspektiv og begreper. Lyddramaet og de to første artiklene inkluderer imidlertid også et historisk perspektiv. 

Oppgavene nedenfor behandler lyddramaet og alle artiklene gjennom de tre fokusene i aktivitetskortet Individ & tilhørighet

Aktiver-oppgaver

Formål: å aktivere elevenes forkunnskaper og vekke nysgjerrigheten.

 

oppgave 1.2  #fellesskap 

oppgave 3.3 #aktører 

 

Utforsk-oppgaver

Formål: krever at elevene går mer i dybden og utforsker ulike metoder for å finne løsning på oppgaven.

Fokus 1: Fellesskap og idealer 

oppgave 1.13  #fellesskap #mangfold 

oppgave 1.14  #minoritet #majoritet #romer #tatere #opplysningstid 

Fokus 2: Frihet og forventninger 

oppgave 2.6  #fordommer #romer #tatere 

Fokus 3: Samfunnsendring 

oppgave 3.7  #inkludering #minoritet #skjellsord 

Tema: Radikale og religiøse aktører 

I temaet Radikale og religiøse aktører finner du seks artikler og ett lyddrama: 

  1. Haugianerne 

  2. Thrane-bevegelsen 

  3. Fagbevegelsen 

  4. Kautokeino-opprøret 

  5. Lyddrama: 1800-tallets minoriteter og raseteorier 

  6. Kvinnebevegelsen 

  7. Skolen 

Oppgavene nedenfor behandler artiklene Kautokeino-opprøret og Skolen, samt lyddramaet, gjennom to av fokusene i aktivitetskortet Kamp & solidaritet

Aktiver-oppgaver

Formål: å aktivere elevenes forkunnskaper og vekke nysgjerrigheten.

 

oppgave 1.3  #samhold #endring 

 

Utforsk-oppgaver

Formål: krever at elevene går mer i dybden og utforsker ulike metoder for å finne løsning på oppgaven.

 

Fokus 1: Samfunn i endring 

oppgave 1.9  #skolen 

oppgave 1.12 #opplysningstid #samer #tatere #romer 

Fokus 2: Engasjement og samhold 

oppgave 2.4  #kautokeinoopprøret