Utforsk miljødimensjonen i bærekraftig utvikling
Hva har norsk miljøkamp med Årdal å gjøre? I aktivitetskortet Bærekraft & samarbeid får elevene utforske hvordan menneskelig aktivitet og forbruk påvirker naturen. De får innsikt i hvordan konsekvensene av dette ga grobunn for miljøbevegelsen i Norge i midten av forrige århundre, samt utforske aktører i den globale miljøbevegelsen i dag. Elevene får også reflektere over hvordan de som enkeltaktører kan bidra i arbeidet for et bærekraftig miljø.
Under har vi valgt ett de fem temaene som inngår i aktivitetskortet, og vi trekker fram et utvalg oppgaver klassen kan arbeide med fremover.
Det er ikke meningen at dere skal gjøre alle oppgavene. Vi anbefaler å velge ut oppgaver med hensyn til tiden dere har til rådighet. Kombiner gjerne oppgaver fra ett eller flere fokus.
Læringsmål:
Å utforske miljø- og klimadimensjonen ved bærekraftig utvikling, samt vurdere ulike handlingsalternativer knyttet til disse.
Kompetansemål:
Bruke samfunnsfaglege metodar og digitale ressursar i eigne undersøkingar, presenter funn ved bruk av digitale verktøy og drøfte kor gyldige og relevante funna er
Utforske korleis teknologi har vore og framleis er ein endringsfaktor, og drøfte innverknaden teknologien har hatt og har på enkeltmenneske, samfunn og natur
Reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst
Samanlikne korleis politiske, geografiske og historiske forhold påverkar levekår, busetjingsmønster og demografi i forskjellige delar av verda i dag
Beskrive ulike dimensjonar ved berekraftig utvikling og korleis dei påverkar kvarandre, og presentere tiltak for meir berekraftige samfunn
Tema: Bærekraft og miljø
I temaet Bærekraft og miljø finner du fire artikler:
Naturlig ubalanse
Natursyn
Aralsjøen – en økologisk katastrofe
Kamp for rent miljø
Oppgavene under behandler artiklene og belyser temaet gjennom aktivitetskortets tre fokus.
Aktiver-oppgaver
Formål: å aktivere elevenes forkunnskaper og vekke nysgjerrigheten.
oppgave 2.1 #forbruk
Utforsk-oppgaver
Formål: krever at elevene går mer i dybden og utforsker ulike metoder for å finne løsning på oppgaven.
Fokus 1: Behovet for bærekraft
læreraktivitet 1.1 #forbruk #miljøvern
oppgave 1.12 #forurensning
oppgave 1.13 #palmeolje #undersøkelse
Fokus 2: Samarbeid for fremtiden
oppgave 2.9 #årdal #miljøkamp
oppgave 2.10 #miljøkamp #globalisering
oppgave 2.11 #globaleaktører
oppgave 2.12 #bærekraftsmål6 #askøy #rentvann
Fokus 3: Sammenhenger
oppgave 3.15 #havet #forurensning