Utforsk miljødimensjonen i bærekraftig utvikling

Hva har norsk miljøkamp med Årdal å gjøre? I aktivitetskortet Bærekraft & samarbeid får elevene utforske hvordan menneskelig aktivitet og forbruk påvirker naturen. De får innsikt i hvordan konsekvensene av dette ga grobunn for miljøbevegelsen i Norge i midten av forrige århundre, samt utforske aktører i den globale miljøbevegelsen i dag. Elevene får også reflektere over hvordan de som enkeltaktører kan bidra i arbeidet for et bærekraftig miljø. 

Under har vi valgt ett de fem temaene som inngår i aktivitetskortet, og vi trekker fram et utvalg oppgaver klassen kan arbeide med fremover. 

Det er ikke meningen at dere skal gjøre alle oppgavene. Vi anbefaler å velge ut oppgaver med hensyn til tiden dere har til rådighet. Kombiner gjerne oppgaver fra ett eller flere fokus. 

Læringsmål:

  • Å utforske miljø- og klimadimensjonen ved bærekraftig utvikling, samt vurdere ulike handlingsalternativer knyttet til disse.

Kompetansemål:

  • Bruke samfunnsfaglege metodar og digitale ressursar i eigne undersøkingar, presenter funn ved bruk av digitale verktøy og drøfte kor gyldige og relevante funna er

  • Utforske korleis teknologi har vore og framleis er ein endringsfaktor, og drøfte innverknaden teknologien har hatt og har på enkeltmenneske, samfunn og natur

  • Reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst

  • Samanlikne korleis politiske, geografiske og historiske forhold påverkar levekår, busetjingsmønster og demografi i forskjellige delar av verda i dag

  • Beskrive ulike dimensjonar ved berekraftig utvikling og korleis dei påverkar kvarandre, og presentere tiltak for meir berekraftige samfunn

Tema: Bærekraft og miljø  

I temaet Bærekraft og miljø finner du fire artikler: 

  1. Naturlig ubalanse 

  2. Natursyn 

  3. Aralsjøen – en økologisk katastrofe 

  4. Kamp for rent miljø 

Oppgavene under behandler artiklene og belyser temaet gjennom aktivitetskortets tre fokus. 

Aktiver-oppgaver

Formål: å aktivere elevenes forkunnskaper og vekke nysgjerrigheten.

 

oppgave 2.1  #forbruk 

 

Utforsk-oppgaver

Formål: krever at elevene går mer i dybden og utforsker ulike metoder for å finne løsning på oppgaven.

Fokus 1: Behovet for bærekraft 

læreraktivitet 1.1  #forbruk #miljøvern 

oppgave 1.12  #forurensning 

oppgave 1.13 #palmeolje #undersøkelse 

Fokus 2: Samarbeid for fremtiden 

oppgave 2.9  #årdal #miljøkamp 

oppgave 2.10  #miljøkamp #globalisering 

oppgave 2.11   #globaleaktører 

oppgave 2.12  #bærekraftsmål6 #askøy #rentvann 

Fokus 3: Sammenhenger 

oppgave 3.15  #havet #forurensning