Utforsk organisasjonsarbeid for bærekraftig utvikling
Hva har organisasjonen Samiske veivisere med bærekraftig utvikling å gjøre? Og hvorfor er organisasjoner og frivillig arbeid så viktig for demokratiet?
I dette undervisningsopplegget setter vi sammen oppgaver fra to forskjellige aktivitetskort: Demokratisyn & deltakelse og Bærekraft & samarbeid. Opplegget ivaretar både geografiske og statsvitenskapelige perspektiver.
Elevene får utforske og reflektere over demokrati som organisasjon. De får også reflektere over betydningen av egen deltakelse i demokratiet gjennom organisasjonslivet enten som medlem eller gjennom frivillig arbeid. I tillegg får de utforske hvordan organisasjoner er en viktig påvirkningskanal for urfolk og minoriteter i arbeidet for bærekraftig utvikling.
Under har vi valgt temaer fra de to aktivitetskortene, og vi trekker fram noen oppgaver klassen kan arbeide med fremover.
Det er ikke meningen at dere skal gjøre alle oppgavene. Vi anbefaler å velge ut oppgaver med hensyn til tiden dere har til rådighet. Dette undervisningsopplegget er imidlertid omfattende, så sett gjerne av god tid. Kombiner gjerne oppgaver fra ett eller flere fokus.
Læringsmål:
Å utforske sammenhenger mellom deltakelse i frivillige organisasjoner og demokratiet.
Å utforske den sosiale dimensjonen ved bærekraftig utvikling, samt vurdere handlingsalternativer med utgangspunkt i organisasjonsarbeid.
Kompetansemål:
Reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst
Utforske og beskrive korleis menneske- og urfolksrettar og andre internasjonale avtalar og samarbeid har betydning for nasjonal politikk, livet til menneske, likestilling og likeverd
Beskrive ulike dimensjonar ved berekraftig utvikling og korleis dei påverkar kvarandre, og presentere tiltak for meir berekraftige samfunn
Reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald
Reflektere over kva for aktørar som har makt i samfunnet i dag, og korleis desse grunngir standpunkta sine
Tema: Demokrati som organisasjon
I temaet Demokrati som organisasjon finner du to artikler og én film:
Fritid i fellesskap gir mer demokrati
Frivillig arbeid i organisasjoner
Film: Nisrin Khalaf
Oppgavene nedenfor behandler artiklene og belyser temaet gjennom de tre fokusene i aktivitetskortet Demokratisyn & deltakelse.
Aktiver-oppgaver
Formål: å aktivere elevenes forkunnskaper og vekke nysgjerrigheten.
oppgave 1.1 #deltakelse
Utforsk-oppgaver
Formål: krever at elevene går mer i dybden og utforsker ulike metoder for å finne løsning på oppgaven.
Fokus 2: Meningsbryting
oppgave 2.11 #rekruttering
Fokus 2: Makt gjennom demokrati
oppgave 3.8 #organisasjon #demokrati
Tema: Bærekraft og sosiale forhold
I temaet Bærekraft og sosiale forhold finner du tre artikler:
Menneskeskapt ulikhet
Aktører i verdikjeden
Rettferdig økonomi
Oppgavene nedenfor behandler artiklene og belyser temaet gjennom de tre fokusene i aktivitetskortet Bærekraft & samarbeid.
Aktiver-oppgaver
Formål: å aktivere elevenes forkunnskaper og vekke nysgjerrigheten.
oppgave 1.3 #menneskerettigheter
oppgave 2.3 #likestilling #likeverd
oppgave 3.3 #sosialeforhold
Utforsk-oppgaver
Formål: krever at elevene går mer i dybden og utforsker ulike metoder for å finne løsning på oppgaven.
Fokus 2: Samarbeid for fremtiden
oppgave 2.7 #minoriteter #urfolk #organisasjon
oppgave 2.8 #kultur #urfolk
Fokus 3: Sammenhenger
oppgave 3.8 #utdannelse