Seks perspektiver på demokrati

Hva er demokrati? Det er lett å tenke på valg, men demokrati er så mye mer! 

I aktivitetskortet Demokratisyn & deltakelse får elevene utforske hele seks forskjellige perspektiver på demokrati. Disse er fordelt på seks temaer: 

  1. Demokrati som samhandling 

  2. Demokrati som aksjon 

  3. Demokrati som forbruk 

  4. Demokrati som organisasjon 

  5. Demokrati som offentlig debatt 

  6. Demokrati som valg 

I dette undervisningsopplegget legger vi opp til arbeid med hele aktivitetskortet, men med ulike fremgangsmåter. Du kan lese om disse lenger nede. I alle tilfeller anbefaler vi at du starter arbeidet med temaet nedenfor. Her får elevene utforske og reflektere over grunner til at unge velger å delta i demokratiet, eller velger å ikke delta i demokratiet. Det kan være en fin måte å komme i gang. 

Læringsmål:

  • Å utforske hvordan grupper kjemper for endringer i samfunnet, sammenlikne ulike former for deltakelse og vurdere om ungdom har makt ut fra ulike demokratisyn.

Kompetansemål:

  • Reflektere over kva for aktørar som har makt i samfunnet i dag, og korleis desse grunngir standpunkta sine 

  • Beskrive trekk ved det politiske systemet og velferdssamfunnet i Noreg i dag og reflektere over sentrale utfordringar 

  • Reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst 

  • Utforske ulike plattformer for digital samhandling og reflektere over korleis digital deltaking og samhandling påverkar forma på og innhaldet i samfunnsdebatten 

  • Bruke samfunnsfaglege metodar og digitale ressursar i eigne undersøkingar, presentere funn ved bruk av digitale verktøy og drøfte kor gyldige og relevante funna er 

Tema: Demokrati og engasjement

I temaet Demokrati og engasjement finner du to artikler og én film: 

  • Menneskerettigheter og minoriteter 

  • Grunner til å delta 

  • Film: Ungdom og demokrati. 

Start gjerne med å se filmen Ungdom og demokrati. Her møter elevene Gunnhild Gjøsund Kleppen. Hun går på ungdomsskolen og viser ulike måter å delta i demokratiet på. 

Aktiver-oppgaver

Formål: å aktivere elevenes forkunnskaper og vekke nysgjerrigheten.

 

oppgave 1.1   deltakelse #demokratisyn 

oppgave 3.3  #makt #demokratiskeferdigheter 

 

Utforsk-oppgaver fra aktivitetskortet Demokratisyn & deltakelse

Formål: krever at elevene går mer i dybden og utforsker ulike metoder for å finne løsning på oppgaven.

Fokus 1: Ungdom og deltakelse 

oppgave 1.7  #undersøkelse #aksjon 

oppgave 1.18  #demokratiingredienser 

Fokus 2: Meningsbryting 

oppgave 2.14  #styreform 

Fokus 3: Makt gjennom demokrati 

oppgave 3.16  #intervju 

Utforsk-oppgaver fra aktivitetskortet Konflikt & makt

Formål: krever at elevene går mer i dybden og utforsker ulike metoder for å finne løsning på oppgaven.

Fokus 1: Radikale omveltninger 

oppgave 1.15  #undersøkelse #deltakelse 

Fokus 2: Demokratisyn i endring 

oppgave 2.17  #stemmerettsalder 

Fokus 3: Makt og formidling 

oppgave 3.12  #minoritet #majoritet 

Fordypning: Ungdom og demokrati

Etter arbeidet med temaet over, kan du legge opp til arbeid med fordypningsoppgaven. Her er det flere måter å gå fram på, alt etter hvor mye tid du har til rådighet. Du finner fordypningsoppgaven på landingssiden til aktivitetskortet. 

Under finner du noen alternativer til fremgangsmåte: 

  1. Arbeid kun med fordypningsoppgaven. Denne fordrer at elevene på egen hånd innhenter nødvendig kunnskap. 

  2. Arbeid med fordypningsoppgaven. Som en del av forarbeidet kan gruppene få utdelt et knippe oppgaver fra de aktuelle demokratiperspektivene de skal undersøke. 

  3. Arbeid dere gjennom de seks demokratiperspektivene og ta fordypningsoppgaven til slutt hvis det er tid.