Seks perspektiver på demokrati
Hva er demokrati? Det er lett å tenke på valg, men demokrati er så mye mer!
I aktivitetskortet Demokratisyn & deltakelse får elevene utforske hele seks forskjellige perspektiver på demokrati. Disse er fordelt på seks temaer:
I dette undervisningsopplegget legger vi opp til arbeid med hele aktivitetskortet, men med ulike fremgangsmåter. Du kan lese om disse lenger nede. I alle tilfeller anbefaler vi at du starter arbeidet med temaet nedenfor. Her får elevene utforske og reflektere over grunner til at unge velger å delta i demokratiet, eller velger å ikke delta i demokratiet. Det kan være en fin måte å komme i gang.
Læringsmål:
Å utforske hvordan grupper kjemper for endringer i samfunnet, sammenlikne ulike former for deltakelse og vurdere om ungdom har makt ut fra ulike demokratisyn.
Kompetansemål:
Reflektere over kva for aktørar som har makt i samfunnet i dag, og korleis desse grunngir standpunkta sine
Beskrive trekk ved det politiske systemet og velferdssamfunnet i Noreg i dag og reflektere over sentrale utfordringar
Reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst
Utforske ulike plattformer for digital samhandling og reflektere over korleis digital deltaking og samhandling påverkar forma på og innhaldet i samfunnsdebatten
Bruke samfunnsfaglege metodar og digitale ressursar i eigne undersøkingar, presentere funn ved bruk av digitale verktøy og drøfte kor gyldige og relevante funna er
Tema: Demokrati og engasjement
I temaet Demokrati og engasjement finner du to artikler og én film:
Menneskerettigheter og minoriteter
Grunner til å delta
Film: Ungdom og demokrati.
Start gjerne med å se filmen Ungdom og demokrati. Her møter elevene Gunnhild Gjøsund Kleppen. Hun går på ungdomsskolen og viser ulike måter å delta i demokratiet på.
Aktiver-oppgaver
Formål: å aktivere elevenes forkunnskaper og vekke nysgjerrigheten.
Utforsk-oppgaver fra aktivitetskortet Demokratisyn & deltakelse
Formål: krever at elevene går mer i dybden og utforsker ulike metoder for å finne løsning på oppgaven.
Fokus 2: Meningsbryting
oppgave 2.14 #styreform
Fokus 3: Makt gjennom demokrati
oppgave 3.16 #intervju
Utforsk-oppgaver fra aktivitetskortet Konflikt & makt
Formål: krever at elevene går mer i dybden og utforsker ulike metoder for å finne løsning på oppgaven.
Fokus 1: Radikale omveltninger
oppgave 1.15 #undersøkelse #deltakelse
Fokus 2: Demokratisyn i endring
oppgave 2.17 #stemmerettsalder
Fokus 3: Makt og formidling
oppgave 3.12 #minoritet #majoritet
Fordypning: Ungdom og demokrati
Etter arbeidet med temaet over, kan du legge opp til arbeid med fordypningsoppgaven. Her er det flere måter å gå fram på, alt etter hvor mye tid du har til rådighet. Du finner fordypningsoppgaven på landingssiden til aktivitetskortet.
Under finner du noen alternativer til fremgangsmåte:
Arbeid kun med fordypningsoppgaven. Denne fordrer at elevene på egen hånd innhenter nødvendig kunnskap.
Arbeid med fordypningsoppgaven. Som en del av forarbeidet kan gruppene få utdelt et knippe oppgaver fra de aktuelle demokratiperspektivene de skal undersøke.
Arbeid dere gjennom de seks demokratiperspektivene og ta fordypningsoppgaven til slutt hvis det er tid.