Progressive fremskritt og tilbakeslag

Hvilke konsekvenser fikk opprettelsen av Sovjetunionen for rettighetene til landets urfolk og nasjonale minoriteter? Skilte disse seg fra situasjonen i Norge? Og hva med andre deler av befolkningen i Europa og Asia, hvilke progressive fremskritt og tilbakeslag opplevde de i mellomkrigsårene? 

I aktivitetskortet Industrialisering & krig utforsker elevene hvordan de radikale folkebevegelsene kjemper fram sosiale rettigheter, men også hvordan de samme rettighetene kommer under press fra reaksjonære motkrefter med ulike ideologiske ståsteder. 

Under har vi valgt ut ett av de fem temaene som inngår i aktivitetskortet, og vi trekker fram et utvalg oppgaver klassen kan arbeide med fremover. 

Læringsmål 

  • Å utforske hvordan folkelige bevegelser kjemper for progressive fremskritt, og reflektere over hvordan trusler mot disse kan komme fra flere ideologiske hold.

Kompetansemål 

  • Reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst 

  • Gjere greie for årsaker til og konsekvensar av sentrale historiske og notidige konfliktar og reflektere over om endringar av nokre føresetnader kunne ha hindra konfliktane 

  • Reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar 

Tema: Våpenhvile og polarisering 

I temaet Våpenhvile og polarisering finner du seks artikler: 

  1. Ulike syn på fredsavtalen 

  2. Fra forbilde til diktatur 

  3. Weimar-republikken 

  4. Tilbakeslag for progressiv kultur 

  5. Antisemittisme og nasjonalsosialisme 

  6. Fascisme i Italia og i Spania 

Oppgavene nedenfor behandler artiklene Fra forbilde til diktaturWeimar-republikkenTilbakeslag for progressiv kultur og Antisemittisme og nasjonalsosialisme

Aktiver-oppgave

Formål: å aktivere elevenes forkunnskaper og vekke nysgjerrigheten.

 

oppgave 1.1  #politiskkunst 

 

Utforsk-oppgaver

Formål: krever at elevene går mer i dybden og utforsker ulike metoder for å finne løsning på oppgaven.
Det er ikke meningen at dere skal gjøre alle oppgavene. Vi anbefaler å velge ut oppgaver med hensyn til hva som er aktuelt, elevenes interesser og tiden dere har til rådighet.
Kombiner gjerne oppgaver fra ett eller flere fokus.

Fokus 1: Kunst og kultur 

oppgave 1.11  #kuzmin #skeive 

oppgave 1.16  #wegener #elbe #høeg #transpersoner #påvirkningskanal  

oppgave 1.18  #nazisme #familieidealer 

oppgave 1.19  #propagandaplakat #religionskritikk 

oppgave 1.20  #kvinnedagen #sovjetunionen 

oppgave 1.21*  #fascisme #italia #spania #kapitalisme 

 

* Disse oppgavene viser hvordan trusler mot progressive fremskritt kommer fra flere ideologiske hold. Fascister, nazister, samt autoritære og konservative kapitalister og kommunister.

Fokus 2: Menneskeskapte forskjeller 

oppgave 2.14  #weimar-republikken #kjønnsidealer #skeive 

oppgave 2.15  #selvbestemtabort #kollontaj 

oppgave 2.16  #alfabetisme #skolepolitikk #revolusjon 

Fokus 3: Krig og undertrykkelse 

oppgave 3.10*  #radikalisering #konservatisme 

oppgave 3.15*  #nazisme #antifeminisme #fiendebilder 

oppgave 3.17*  #terror #totalitarisme #rettigheter 

Fordypning: Propagandaplakat/-film 

Legg gjerne opp til arbeid med fordypningsoppgaven i aktivitetskortet. Du finner den på landingssiden til kortet.  

Ta gjerne utgangspunkt i tematikken fra oppgavene i temaet ovenfor.