Progressive fremskritt og tilbakeslag
Hvilke konsekvenser fikk opprettelsen av Sovjetunionen for rettighetene til landets urfolk og nasjonale minoriteter? Skilte disse seg fra situasjonen i Norge? Og hva med andre deler av befolkningen i Europa og Asia, hvilke progressive fremskritt og tilbakeslag opplevde de i mellomkrigsårene?
I aktivitetskortet Industrialisering & krig utforsker elevene hvordan de radikale folkebevegelsene kjemper fram sosiale rettigheter, men også hvordan de samme rettighetene kommer under press fra reaksjonære motkrefter med ulike ideologiske ståsteder.
Under har vi valgt ut ett av de fem temaene som inngår i aktivitetskortet, og vi trekker fram et utvalg oppgaver klassen kan arbeide med fremover.
Læringsmål
Å utforske hvordan folkelige bevegelser kjemper for progressive fremskritt, og reflektere over hvordan trusler mot disse kan komme fra flere ideologiske hold.
Kompetansemål
Reflektere over korleis menneske har kjempa og kjempar for endringar i samfunnet og samstundes har vore og er påverka av geografiske forhold og historisk kontekst
Gjere greie for årsaker til og konsekvensar av sentrale historiske og notidige konfliktar og reflektere over om endringar av nokre føresetnader kunne ha hindra konfliktane
Reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar
Tema: Våpenhvile og polarisering
I temaet Våpenhvile og polarisering finner du seks artikler:
Ulike syn på fredsavtalen
Fra forbilde til diktatur
Weimar-republikken
Tilbakeslag for progressiv kultur
Antisemittisme og nasjonalsosialisme
Fascisme i Italia og i Spania
Oppgavene nedenfor behandler artiklene Fra forbilde til diktatur, Weimar-republikken, Tilbakeslag for progressiv kultur og Antisemittisme og nasjonalsosialisme.
Aktiver-oppgave
Formål: å aktivere elevenes forkunnskaper og vekke nysgjerrigheten.
oppgave 1.1 #politiskkunst
Utforsk-oppgaver
Formål: krever at elevene går mer i dybden og utforsker ulike metoder for å finne løsning på oppgaven.
Det er ikke meningen at dere skal gjøre alle oppgavene. Vi anbefaler å velge ut oppgaver med hensyn til hva som er aktuelt, elevenes interesser og tiden dere har til rådighet.
Kombiner gjerne oppgaver fra ett eller flere fokus.
Fokus 1: Kunst og kultur
oppgave 1.11 #kuzmin #skeive
oppgave 1.16 #wegener #elbe #høeg #transpersoner #påvirkningskanal
oppgave 1.18 #nazisme #familieidealer
oppgave 1.19 #propagandaplakat #religionskritikk
oppgave 1.20 #kvinnedagen #sovjetunionen
oppgave 1.21* #fascisme #italia #spania #kapitalisme
* Disse oppgavene viser hvordan trusler mot progressive fremskritt kommer fra flere ideologiske hold. Fascister, nazister, samt autoritære og konservative kapitalister og kommunister.
Fokus 2: Menneskeskapte forskjeller
oppgave 2.14 #weimar-republikken #kjønnsidealer #skeive
oppgave 2.15 #selvbestemtabort #kollontaj
oppgave 2.16 #alfabetisme #skolepolitikk #revolusjon
Fokus 3: Krig og undertrykkelse
oppgave 3.10* #radikalisering #konservatisme
oppgave 3.15* #nazisme #antifeminisme #fiendebilder
oppgave 3.17* #terror #totalitarisme #rettigheter
Fordypning: Propagandaplakat/-film
Legg gjerne opp til arbeid med fordypningsoppgaven i aktivitetskortet. Du finner den på landingssiden til kortet.
Ta gjerne utgangspunkt i tematikken fra oppgavene i temaet ovenfor.