Stordata gir nye muligheter

Er all teknologisk utvikling bra for samfunnet? I aktivitetskortet Datamakt & digitalisering utforsker elevene mulighetene digitaliseringen skaper, men også hvordan den krever at vi utvikler digital etikk for å håndtere nye problemstillinger knyttet til både digitale tjenester og kunstig intelligens. Inviter elevene til å utforske hvordan digitaliseringen påvirker maktbalansen i samfunnet, samt reflektere over hvem som bør eie dataene våre, og hvem som bør bestemme hva som skal skje med dem. 

Under har vi valgt ut to av de tre temaene som inngår i aktivitetskortet, og vi trekker fram et utvalg oppgaver klassen kan arbeide med fremover. 

Det er ikke meningen at dere skal gjøre alle oppgavene. Vi anbefaler å velge ut oppgaver med hensyn til tiden dere har til rådighet. Kombiner gjerne oppgaver fra ett eller flere fokus. 

Læringsmål:

  • Å utforske utfordringer og muligheter ved digitaliseringen i samfunnet. 

  • Å reflektere over hvordan digitalisering endrer maktforholdene i samfunnet. 

Kompetansemål:

  • Vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår 

  • Utforske korleis teknologi har vore og framleis er ein endringsfaktor, og drøfte innverknaden teknologien har hatt og har på enkeltmenneske, samfunn og natur 

  • Reflektere over kva for aktørar som har makt i samfunnet i dag, og korleis desse grunngir standpunkta sine 

  • Utforske ulike plattformer for digital samhandling og reflektere over korleis digital deltaking og samhandling påverkar forma på og innhaldet i samfunnsdebatten 

Tema: Digitalisering i samfunnet 

I temaet Digitalisering i samfunnet finner du tre artikler og én film: 

  1. Digitale fellesskap i demokratiet 

  2. Digital innfødt 

  3. Energikrevende digitalisering 

  4. Film: Digital identitet 

Oppgavene nedenfor behandler artikkel 2 gjennom aktivitetskortets tre fokus. 

Aktiver-oppgaver

Formål: å aktivere elevenes forkunnskaper og vekke nysgjerrigheten.

 

oppgave 1.3  #digitalmedborger 

 

Utforsk-oppgaver

Formål: krever at elevene går mer i dybden og utforsker ulike metoder for å finne løsning på oppgaven.

Fokus 1: Politikk og mediemangfold 

oppgave 1.11  #digitaletjenester 

Fokus 2: Sosiale relasjoner 

oppgave 2.8  #digitalmedborger 

Fokus 3: Globalisering 

oppgave 3.9  #digitalutvikling #tankekart 

oppgave 3.10  #stordata 

oppgave 3.11  #kunstigintelligens #teknologioptimisme #algoritme 

oppgave 3.12  #kunstigintelligens #digitaletikk #dilemma 

Tema: Digitale spor 

I temaet Digitale spor finner du to artikler: 

  1. Personvern under press 

  2. Algoritmer avgjør 

Oppgavene under behandler artiklene og belyser temaet gjennom aktivitetskortets tre fokus. 

Aktiver-oppgaver

Formål: å aktivere elevenes forkunnskaper og vekke nysgjerrigheten.

 

oppgave 3.3  #dataangrep #overvåkning #stedsdata #atferdsdata 

 

Utforsk-oppgaver

Formål: krever at elevene går mer i dybden og utforsker ulike metoder for å finne løsning på oppgaven.

Fokus 1: Politikk og mediemangfold 

oppgave 1.12  #kinaspoengsystem #overvåkning 

oppgave 1.13  #datamakt #dataeierskap 

Fokus 2: Sosiale relasjoner 

oppgave 2.10  #overvåkning #forbrukermakt #stedsdata #atferdsdata 

Fokus 3: Globalisering 

læreraktivitet 3.1  #overvåkning #gnss 

oppgave 3.15  #gnss #mobilspion #digitalmyndiggjøring 

oppgave 3.16  #teknomakt #innlegg #tverrfalig-NOR 

oppgave 3.17  #monopol #teknomakt 

Fordypning: Mennesker bak algoritmene 

Legg gjerne opp til arbeid med fordypningsoppgaven til aktivitetskortet. Du finner den på landingssiden til Datamakt & digitalisering. Veiledning til fordypningsoppgaven finner du i lærerveiledningen.  

Det er en fordel om dere arbeider med temaene over før dere starter med fordypningen.