Stordata gir nye muligheter
Er all teknologisk utvikling bra for samfunnet? I aktivitetskortet Datamakt & digitalisering utforsker elevene mulighetene digitaliseringen skaper, men også hvordan den krever at vi utvikler digital etikk for å håndtere nye problemstillinger knyttet til både digitale tjenester og kunstig intelligens. Inviter elevene til å utforske hvordan digitaliseringen påvirker maktbalansen i samfunnet, samt reflektere over hvem som bør eie dataene våre, og hvem som bør bestemme hva som skal skje med dem.
Under har vi valgt ut to av de tre temaene som inngår i aktivitetskortet, og vi trekker fram et utvalg oppgaver klassen kan arbeide med fremover.
Det er ikke meningen at dere skal gjøre alle oppgavene. Vi anbefaler å velge ut oppgaver med hensyn til tiden dere har til rådighet. Kombiner gjerne oppgaver fra ett eller flere fokus.
Læringsmål:
Å utforske utfordringer og muligheter ved digitaliseringen i samfunnet.
Å reflektere over hvordan digitalisering endrer maktforholdene i samfunnet.
Kompetansemål:
Vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår
Utforske korleis teknologi har vore og framleis er ein endringsfaktor, og drøfte innverknaden teknologien har hatt og har på enkeltmenneske, samfunn og natur
Reflektere over kva for aktørar som har makt i samfunnet i dag, og korleis desse grunngir standpunkta sine
Utforske ulike plattformer for digital samhandling og reflektere over korleis digital deltaking og samhandling påverkar forma på og innhaldet i samfunnsdebatten
Tema: Digitalisering i samfunnet
I temaet Digitalisering i samfunnet finner du tre artikler og én film:
Digitale fellesskap i demokratiet
Digital innfødt
Energikrevende digitalisering
Film: Digital identitet
Oppgavene nedenfor behandler artikkel 2 gjennom aktivitetskortets tre fokus.
Aktiver-oppgaver
Formål: å aktivere elevenes forkunnskaper og vekke nysgjerrigheten.
oppgave 1.3 #digitalmedborger
Utforsk-oppgaver
Formål: krever at elevene går mer i dybden og utforsker ulike metoder for å finne løsning på oppgaven.
Fokus 1: Politikk og mediemangfold
oppgave 1.11 #digitaletjenester
Fokus 2: Sosiale relasjoner
oppgave 2.8 #digitalmedborger
Fokus 3: Globalisering
oppgave 3.9 #digitalutvikling #tankekart
oppgave 3.10 #stordata
oppgave 3.11 #kunstigintelligens #teknologioptimisme #algoritme
oppgave 3.12 #kunstigintelligens #digitaletikk #dilemma
Tema: Digitale spor
I temaet Digitale spor finner du to artikler:
Personvern under press
Algoritmer avgjør
Oppgavene under behandler artiklene og belyser temaet gjennom aktivitetskortets tre fokus.
Aktiver-oppgaver
Formål: å aktivere elevenes forkunnskaper og vekke nysgjerrigheten.
oppgave 3.3 #dataangrep #overvåkning #stedsdata #atferdsdata
Utforsk-oppgaver
Formål: krever at elevene går mer i dybden og utforsker ulike metoder for å finne løsning på oppgaven.
Fokus 1: Politikk og mediemangfold
oppgave 1.12 #kinaspoengsystem #overvåkning
oppgave 1.13 #datamakt #dataeierskap
Fokus 2: Sosiale relasjoner
oppgave 2.10 #overvåkning #forbrukermakt #stedsdata #atferdsdata
Fokus 3: Globalisering
læreraktivitet 3.1 #overvåkning #gnss
oppgave 3.15 #gnss #mobilspion #digitalmyndiggjøring
oppgave 3.16 #teknomakt #innlegg #tverrfalig-NOR
oppgave 3.17 #monopol #teknomakt
Fordypning: Mennesker bak algoritmene
Legg gjerne opp til arbeid med fordypningsoppgaven til aktivitetskortet. Du finner den på landingssiden til Datamakt & digitalisering. Veiledning til fordypningsoppgaven finner du i lærerveiledningen.
Det er en fordel om dere arbeider med temaene over før dere starter med fordypningen.