Tillitsbygging og demokrati i digitale fellesskap
Hva har spilling med demokrati å gjøre? I aktivitetskortene Individ & tilhørighet og Datamakt & digitalisering kan elevene utforske hvordan digitaliseringen i samfunnet åpner for nye fellesskap og identiteter. De får også utforske og reflektere over hvordan spilling bygger tillit mellom medlemmer av samfunnet, og hvilken rolle dette spiller for demokratiet.
Under har vi valgt noen temaer fra de to aktivitetskortene, og vi trekker fram noen oppgaver klassen kan arbeide med fremover.
Det er ikke meningen at dere skal gjøre alle oppgavene. Vi anbefaler å velge ut oppgaver med hensyn til tiden dere har til rådighet. Kombiner gjerne oppgaver fra ett eller flere fokus.
Film: Digital identitet
Felles for alle temaene vi trekker fram nedenfor, er at de knytter til seg filmen Digital identitet. I filmen møter elevene ungdomsskoleeleven Anna Søfting, som driver med spilling. Elevene får se hvordan digitale fellesskap dannes gjennom spill, og hvordan disse fellesskapene bidrar til identitetsutvikling.
Se gjerne filmen sammen med elevene. Den kan danne utgangspunkt for gode samtaler. Den er også aktuell som ressurs for flere av oppgavene nedenfor.
Læringsmål:
Å utforske og reflektere over hvordan digitalisering i samfunnet påvirker identitet, fellesskap og demokratiet.
Kompetansemål:
Utforske ulike plattformer for digital samhandling og reflektere over korleis digital deltaking og samhandling påverkar forma på og innhaldet i samfunnsdebatten
Reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald
Reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar
Utforske korleis teknologi har vore og framleis er ein endringsfaktor, og drøfte innverknaden teknologien har hatt og har på enkeltmenneske, samfunn og natur
Vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår
Reflektere over kva for aktørar som har makt i samfunnet i dag, og korleis desse grunngir standpunkta sine
Tema: Tilhørighet og utenforskap
I temaet Tilhørighet og utenforskap finner du tre artikler:
Samfunn
Film: Digital identitet
Samarbeid
Tillit
Oppgavene nedenfor behandler artiklene og belyser temaet gjennom de to av fokusene i aktivitetskortet Individ & tilhørighet.
Aktiver-oppgaver
Formål: å aktivere elevenes forkunnskaper og vekke nysgjerrigheten.
oppgave 1.2 #fellesskap
Utforsk-oppgaver
Formål: krever at elevene går mer i dybden og utforsker ulike metoder for å finne løsning på oppgaven.
Tema: Sosialisering
I temaet Sosialisering finner du tre artikler:
Sosialisering før og nå
Vennskap og utenforskap
Film: Digital identitet
Jenter og gutter
Oppgavene nedenfor behandler artiklene og belyser temaet gjennom de tre fokusene i aktivitetskortet Individ & tilhørighet.
Aktiver-oppgaver
Formål: å aktivere elevenes forkunnskaper og vekke nysgjerrigheten.
oppgave 2.3 #sosialisering #tankekart
Utforsk-oppgaver
Formål: krever at elevene går mer i dybden og utforsker ulike metoder for å finne løsning på oppgaven.
Tema : Sosial identitet
I temaet Sosial identitet finner du tre artikler:
Film: Digital identitet
Identitet
Roller
Fra ungdom til voksen
Oppgavene nedenfor behandler artiklene og belyser temaet gjennom de tre fokusene i aktivitetskortet Individ & tilhørighet.
Aktiver-oppgaver
Formål: å aktivere elevenes forkunnskaper og vekke nysgjerrigheten.
oppgave 2.2 #identitet #tankekart
Utforsk-oppgaver
Formål: krever at elevene går mer i dybden og utforsker ulike metoder for å finne løsning på oppgaven.
Fokus 1: Fellesskap og idealer
oppgave 1.14 #mangfold #fellesskap
Fokus 2: Frihet og forventninger
oppgave 2.8 #digitalidentitet #vennskap
Fokus 3: Samfunnsendring
oppgave 3.10 #digitalidentitet #spilling #fellesskap
Tema: Digitalisering i samfunnet
I temaet Digitalisering i samfunnet finner du tre artikler:
Digitale fellesskap i demokratiet
Film: Digital identitet
Digital innfødt
Energikrevende digitalisering
Oppgavene nedenfor behandler to av artiklene gjennom de tre fokusene i aktivitetskortet Datamakt & digitalisering.
Aktiver-oppgaver
Formål: å aktivere elevenes forkunnskaper og vekke nysgjerrigheten.
oppgave 1.3 #digitalmedborger
oppgave 2.3 #spilling
Utforsk-oppgaver
Formål: krever at elevene går mer i dybden og utforsker ulike metoder for å finne løsning på oppgaven.
Fokus 1: Politikk og mediemangfold
oppgave 1.10 #polarisering #ekkokammer
Fokus 3: Globalisering
oppgave 3.9 #digitalutvikling #tankekart
Fordypning: Unge som aktører på internett
Legg gjerne opp til å arbeide med fordypningsoppgaven til aktivitetskortet Individ & tilhørighet. Du finner den på landingssiden til aktivitetskortet. Veiledning til fordypningsoppgaven finner du i lærerveiledningen.