Tillitsbygging og demokrati i digitale fellesskap

Hva har spilling med demokrati å gjøre? I aktivitetskortene Individ & tilhørighet og Datamakt & digitalisering kan elevene utforske hvordan digitaliseringen i samfunnet åpner for nye fellesskap og identiteter. De får også utforske og reflektere over hvordan spilling bygger tillit mellom medlemmer av samfunnet, og hvilken rolle dette spiller for demokratiet. 

Under har vi valgt noen temaer fra de to aktivitetskortene, og vi trekker fram noen oppgaver klassen kan arbeide med fremover. 

Det er ikke meningen at dere skal gjøre alle oppgavene. Vi anbefaler å velge ut oppgaver med hensyn til tiden dere har til rådighet. Kombiner gjerne oppgaver fra ett eller flere fokus. 

Film: Digital identitet 

 
Filmen varer i 05:12 min. Se den i Aktør.

Filmen varer i 05:12 min. Se den i Aktør.

Felles for alle temaene vi trekker fram nedenfor, er at de knytter til seg filmen Digital identitet. I filmen møter elevene ungdomsskoleeleven Anna Søfting, som driver med spilling. Elevene får se hvordan digitale fellesskap dannes gjennom spill, og hvordan disse fellesskapene bidrar til identitetsutvikling. 

Se gjerne filmen sammen med elevene. Den kan danne utgangspunkt for gode samtaler. Den er også aktuell som ressurs for flere av oppgavene nedenfor. 

Læringsmål:

  • Å utforske og reflektere over hvordan digitalisering i samfunnet påvirker identitet, fellesskap og demokratiet.

Kompetansemål:

  • Utforske ulike plattformer for digital samhandling og reflektere over korleis digital deltaking og samhandling påverkar forma på og innhaldet i samfunnsdebatten 

  • Reflektere over likskapar og ulikskapar i identitetar, levesett og kulturuttrykk og drøfte moglegheiter og utfordringar ved mangfald 

  • Reflektere over korleis identitet, sjølvbilete og eigne grenser blir utvikla og utfordra i ulike fellesskap, og presentere forslag til korleis ein kan handtere påverknad og uønskte hendingar 

  • Utforske korleis teknologi har vore og framleis er ein endringsfaktor, og drøfte innverknaden teknologien har hatt og har på enkeltmenneske, samfunn og natur 

  • Vurdere på kva måtar ulike kjelder gir informasjon om eit samfunnsfagleg tema, og reflektere over korleis algoritmar, einsretta kjelder eller mangel på kjelder kan prege forståinga vår 

  • Reflektere over kva for aktørar som har makt i samfunnet i dag, og korleis desse grunngir standpunkta sine

Tema: Tilhørighet og utenforskap 

I temaet Tilhørighet og utenforskap finner du tre artikler: 

  1. Samfunn 

  2. Film: Digital identitet 

  3. Samarbeid 

  4. Tillit 

Oppgavene nedenfor behandler artiklene og belyser temaet gjennom de to av fokusene i aktivitetskortet Individ & tilhørighet

Aktiver-oppgaver

Formål: å aktivere elevenes forkunnskaper og vekke nysgjerrigheten.

 

oppgave 1.2  #fellesskap 

 

Utforsk-oppgaver

Formål: krever at elevene går mer i dybden og utforsker ulike metoder for å finne løsning på oppgaven.

 

Fokus 1: Fellesskap og idealer 

oppgave 1.5  

#digitalefellesskap #tilhørighet #utenforskap 

Fokus 2: Frihet og forventninger 

oppgave 2.4 

#tillit #fellesskap 

 

Tema: Sosialisering 

I temaet Sosialisering finner du tre artikler: 

  1. Sosialisering før og nå 

  2. Vennskap og utenforskap 

  3. Film: Digital identitet 

  4. Jenter og gutter 

Oppgavene nedenfor behandler artiklene og belyser temaet gjennom de tre fokusene i aktivitetskortet Individ & tilhørighet.  

Aktiver-oppgaver

Formål: å aktivere elevenes forkunnskaper og vekke nysgjerrigheten.

 

oppgave 2.3 #sosialisering #tankekart 

 

Utforsk-oppgaver

Formål: krever at elevene går mer i dybden og utforsker ulike metoder for å finne løsning på oppgaven.

Fokus 1: Fellesskap og idealer 

oppgave 1.11  

#vennskap #tilhørighet #utenforskap 

Fokus 2: Frihet og forventninger 

oppgave 2.7  

#historiskperspektiv #globalisering 

Fokus 3: Samfunnsendring 

oppgave 3.8  

#rollemodeller #normsendere 

Tema : Sosial identitet 

I temaet Sosial identitet finner du tre artikler: 

  1. Film: Digital identitet 

  2. Identitet 

  3. Roller 

  4. Fra ungdom til voksen 

Oppgavene nedenfor behandler artiklene og belyser temaet gjennom de tre fokusene i aktivitetskortet Individ & tilhørighet

Aktiver-oppgaver

Formål: å aktivere elevenes forkunnskaper og vekke nysgjerrigheten.

 

oppgave 2.2  #identitet #tankekart 

 

Utforsk-oppgaver

Formål: krever at elevene går mer i dybden og utforsker ulike metoder for å finne løsning på oppgaven.

Fokus 1: Fellesskap og idealer 

oppgave 1.14  #mangfold #fellesskap 

Fokus 2: Frihet og forventninger 

oppgave 2.8  #digitalidentitet #vennskap 

Fokus 3: Samfunnsendring 

oppgave 3.10  #digitalidentitet #spilling #fellesskap 

Tema: Digitalisering i samfunnet 

I temaet Digitalisering i samfunnet finner du tre artikler: 

  1. Digitale fellesskap i demokratiet 

  2. Film: Digital identitet 

  3. Digital innfødt 

  4. Energikrevende digitalisering 

Oppgavene nedenfor behandler to av artiklene gjennom de tre fokusene i aktivitetskortet Datamakt & digitalisering

Aktiver-oppgaver

Formål: å aktivere elevenes forkunnskaper og vekke nysgjerrigheten.

 

oppgave 1.3  #digitalmedborger 

oppgave 2.3   #spilling 

 

Utforsk-oppgaver

Formål: krever at elevene går mer i dybden og utforsker ulike metoder for å finne løsning på oppgaven.

Fokus 1: Politikk og mediemangfold 

oppgave 1.10  #polarisering #ekkokammer 

Fokus 2: Sosiale relasjoner 

oppgave 2.7  #ekkokammer #spilling #tillit 

oppgave 2.8  #digitalmedborger 

Fokus 3: Globalisering 

oppgave 3.9  #digitalutvikling #tankekart 

Fordypning: Unge som aktører på internett 

Legg gjerne opp til å arbeide med fordypningsoppgaven til aktivitetskortet Individ & tilhørighet. Du finner den på landingssiden til aktivitetskortet. Veiledning til fordypningsoppgaven finner du i lærerveiledningen