Konflikt & makt

Flere av kompetansemålene går igjen i oppleggene, så her er det rom for å ta hensyn til elevenes interesser, hva som er aktuelt, eller se om det er noen av oppleggene som kan koordineres med arbeid i andre fag.

 
 

Kopling til læreplanen

I alle aktivtetskort finner du kopling til læreplanen med tydelig oversikt over kjerneelementet, kompetansemål, og grunnleggende ferdigheter i faget.

 
Tema24-A2_20160928_00163_02420_Mittet & Co AS_Nasjonalbiblioteket.jpg

Mirakelåret 1814 

Inviter elevene til å utforske hvordan Norge i begynnelsen av 1814 kunne gå fra å være i union med Danmark til å være i union med Sverige ved årets slutt. Hvorfor ble det aldri revolusjon i Norge, slik som i Amerika eller i Frankrike? Og var egentlig alle fornøyd med den nye grunnloven?

Tema21-A1c_NTB scanpix_M966Y2GmFOg_Christian Klindt Soelbeck_EPA.jpg

Oppdag nye sider ved opplysningstiden

Handlet opplysningstiden bare om maktkritikk og vitenskapelige fremskritt? Her retter elevene et kritisk søkelys mot opplysningstidens tanker og ideer knyttet til kjønn og rase, samt konsekvensene av disse.

Tema22-A1_GettyImages-515108640_Bettmann_EDITORIAL.jpg

Tren historiebevissthet

Hvilken makt har formidlere? La elevene utforske hvordan ulike fremstillinger får konsekvenser for hvordan vi forstår verden. Inviter elevene til å reflektere over konsekvenser av å utelate, eller inkludere, ulike perspektiver i historiefortellingen. Her arbeider de med nye perspektiver på den europeiske okkupasjonen og folkemordene i Amerika.

Tema23-A6_GettyImages-517432250_Bettmann_EDITORIAL.jpg

Fra aksjon til revolusjon

Er det viktig at hele folket får ta del i styringen av samfunnet? Hva som skjer når misnøyen i et samfunn mobiliserer til aksjoner som opprør, og videre til revolusjon? Her er revolusjonen i Frankrike og revolusjonen i Haiti eksempler på dette. Elevene får også vurdere årsaker til at det ikke ble revolusjon i Norge i 1814.