Bærekraft & samarbeid

Flere av kompetansemålene går igjen i oppleggene, så her er det rom for å ta hensyn til elevenes interesser, hva som er aktuelt, eller se om det er noen av oppleggene som kan koordineres med arbeid i andre fag.

 
 

Kopling til læreplanen

I alle aktivtetskort finner du kopling til læreplanen med tydelig oversikt over kjerneelementet, kompetansemål, og grunnleggende ferdigheter i faget.

 
T15 GettyImages-135359622.jpg

Bærekraftig utvikling

La elevene utforske de tre delene i bærekraftig utvikling: miljø og klima, økonomi, og sosiale forhold. I dette undervisningsopplegget bereder vi grunnen for å ta tak i de tre dimensjonene ved først å se på bærekraftig utvikling, og hva som menes med det.

T18 A2 NTB_19nFGgnqe0U.jpg

Bærekraftig økonomisk utvikling

Elevene får utforske bakgrunnen for den økonomiske ulikheten vi ser i verden i dag, blant annet gjennom å trekke linjer tilbake til den industrielle revolusjonen og kolonialismen. I tillegg får de utforske dagens arbeid for bærekraftig økonomisk utvikling, de får reflektere over egen rolle som forbruker, samt vurdere handlingsalternativer gjennom demokratiet.

Miljødimensjonen i bærekraftig utvikling

Hva har norsk miljøkamp med Årdal å gjøre? I aktivitetskortet Bærekraft & samarbeid får elevene utforske hvordan menneskelig aktivitet og forbruk påvirker naturen. De får innsikt i hvordan konsekvensene av dette ga grobunn for miljøbevegelsen i Norge i midten av forrige århundre, samt utforske aktører i den globale miljøbevegelsen i dag.

T18 A3 GettyImages-1171222288.jpg

Grønt forbruk

Hva mener vi egentlig med grønt forbruk? I aktivitetskortet Bærekraft & samarbeid kan elevene utforske ulike perspektiver på grønt forbruk. De får også innsikt i, samt ta stilling til og vurdere, ulike handlingsalternativer for en mer bærekraftig ressursbruk på globalt og lokalt nivå.

Aktør_T19_A2_Samiske veivisere.jpg

Organisasjonsarbeid for bærekraftig utvikling

Hva har organisasjonen Samiske veivisere med bærekraftig utvikling å gjøre? Og hvorfor er organisasjoner og frivillig arbeid så viktig for demokratiet?