Demokratisyn & deltakelse

Flere av kompetansemålene går igjen i oppleggene, så her er det rom for å ta hensyn til elevenes interesser, hva som er aktuelt, eller se om det er noen av oppleggene som kan koordineres med arbeid i andre fag.

 
 

Kopling til læreplanen

I alle aktivtetskort finner du kopling til læreplanen med tydelig oversikt over kjerneelementet, kompetansemål, og grunnleggende ferdigheter i faget.

 
T12.jpg

Seks perspektiver på demokrati

Hva er demokrati? Det er lett å tenke på valg, men demokrati er så mye mer! Her får elevene utforske hele seks forskjellige perspektiver på demokrati.

GettyImages-109438416.jpg

Demokratiske ferdigheter i et uenighetsfellesskap

Hvordan kan vi diskutere kontroversielle temaer som ulv, abort eller olje når det ofte er rykende uenighet som råder? Uenighet og meningsbryting hører hjemme i demokratiske samfunn.

T35_A2.jpg

Hatprat og konspirasjonsteorier som trusler mot demokratiet

Internett og nye digitale plattformer og apper gir flere aktører makt på en måte som aldri før har vært mulig. Aldri før har det vært enklere å si sin mening, diskutere med andre eller å slippe til flere ulike avsendere i et stadig større mediemangfold. Likevel fører også denne utviklingen med seg noen utfordringer for demokratiet.

T35_A3.jpg

Valg som påvirkningskanal for unge

Bør unge under atten år ha mulighet til å delta i demokratiet gjennom valgkanalen? Det finnes argumenter for og mot. La elevene utforske valgkanalen og gjøre seg opp en mening om hvorvidt den bør gjøres tilgjengelig for flere i samfunnet.

Bærekraftig økonomisk utvikling

Elevene får utforske bakgrunnen for den økonomiske ulikheten vi ser i verden i dag, blant annet gjennom å trekke linjer tilbake til den industrielle revolusjonen og kolonialismen. I tillegg får de utforske dagens arbeid for bærekraftig økonomisk utvikling, de får reflektere over egen rolle som forbruker, samt vurdere handlingsalternativer gjennom demokratiet.

Aktør_T19_A2_Samiske veivisere.jpg

Organisasjonsarbeid for bærekraftig utvikling

Hva har organisasjonen Samiske veivisere med bærekraftig utvikling å gjøre? Og hvorfor er organisasjoner og frivillig arbeid så viktig for demokratiet?